Te wijten aan voedselschandalen?
De grote daling bij Nederlanders kan te wijten zijn aan de recente voedselschandalen, die er voor hebben gezorgd dat het vertrouwen een flinke deuk heeft gekregen.
Ongeveer een derde van de Nederlanders heeft weinig tot geen vertrouwen in retailers, foodservice en producenten. Bij Fastfoodrestaurants ligt dat aantal nog hoger. Daar heeft bijna de helft weinig tot geen vertrouwen.
Meer regelgeving en transparantie
Gemiddeld is de levensmiddelenindustrie wereldwijd de vierde meest vertrouwde industrie na technologie, consumentenelektronica en automotive. Dat vertrouwen is echter niet rotsvast: velen willen meer regelgeving en transparantie in de voedselindustrie, anders zouden ook zij hun vertrouwen wel eens kunnen verliezen.
“De resultaten van dit jaar roepen de levensmiddelenindustrie op om op te treden“, zegt Tish van Dyke van Edelman, het grootste PR-bureau in de wereld. “Ieder individu heeft een essentiële en emotionele relatie met de levensmiddelen die zij meerdere keren per dag consumeren, maar zoeken geruststelling. Zolang de sector niet in staat is om een betere verbinding met consumenten te bewerkstelligen, zal het vertrouwen kwetsbaar zijn.”
De cijfers komen uit de Trust Barometer 2014 van Edelman, dat het onderzoek al voor het veertiende jaar op rij houdt. Dit jaar deden 33.000 consumenten mee aan het onderzoek in ongeveer 30 landen.