De supermarken van Delhaize die intussen overgedragen werden aan zelfstandige ondernemers, zien de vergelijkbare omzet vergroten en het marktaandeel stabiliseren, zegt topman Frans Muller van Ahold Delhaize.
Positieve evoluties
De CEO laat zich positief uit over de evoluties bij Delhaize naar aanleiding van de publicatie van de jaarresultaten van moederbedrijf Ahold Delhaize. 107 van de 128 Belgische supermarkten van Delhaize hebben nu al een overnemer gevonden. Sinds enkele maanden gaan ze één na één over in de handen van franchisenemers, en dat verloopt volgens plan: “We beginnen bemoedigende resultaten te zien, met een snellere vergelijkbare winkelomzet en een stabiliserend marktaandeel in omgebouwde winkels”, aldus Muller.
Op groepsniveau presteerde Ahold Delhaize in lijn met de verwachtingen, na een sterk vierde kwartaal in Europa: daar steeg de omzet in de laatste maanden van het jaar met 6,5%, terwijl de verkoop in de Verenigde Staten daalde met 1%. De markt staat er onder druk door de afnemende inflatie en de afbouw van voedselhulp aan armere burgers. De jaaromzet bedroeg 88,6 miljard euro, de onderliggende marge was 4,1%: 4,7% in de VS, 3,3% in Europa, onder andere door gestegen loonkosten. Online steeg de foodomzet met 9,3%, met een versnelde groei bij Albert Heijn. Wel zal de omzet bij de Nederlandse marktleider dit jaar te lijden hebben onder het stopzetten van de tabaksverkoop.
In 2024 zal de winst op ongeveer hetzelfde niveau liggen als vorig jaar, denkt de retailer, met een onderliggende operationele marge van minstens 4%. “En zoals altijd kunt u van ons verwachten dat we laser focused zijn op kostenbeheersing en cashflow.”