Colruyt Group, Delhaize, Aldi, Lidl en Jumbo gaan arbeiders op bananenplantages een leefbaar loon betalen. Daarmee volgen ze gelijkaardige initiatieven van foodretailers in Nederland en Duitsland.
Loonkloof dichten
Bananen zijn één van de populairste fruitsoorten in de supermarkt: Belgen eten er gemiddeld acht kilo per jaar van. Toch verdienen de arbeiders op de plantages in landen als Costa Rica, Ecuador en Colombia meestal niet genoeg om te kunnen voorzien in hun basisbehoeften. Vijf Belgische supermarktketens hebben er zich nu toe verbonden om die loonkloof te dichten: tegen eind 2027 moeten werknemers in de bananenketens voldoende verdienen om hun gezin een degelijke levensstandaard te bieden.
Colruyt Group, Delhaize en de Belgische divisies van Aldi, Lidl en Jumbo ondertekenden een overeenkomst in die zin tijdens de Living Wage Summit op 8 december in Brussel. Ze zullen samenwerken met bestaande leefbaar looninitiatieven zoals het Nederlandse Retail Commitment on Living Wages en de Duitse Retailers Working Group on Living Wages and Living Income. De stille kracht achter het initiatief is de internationale duurzaamheidsorganisatie IDH die onder andere een roadmap voorziet en jaarlijks de leefbaar loonkloof berekent.