De Russische supermarktketen VkusVill, die ook in Nederland actief is, heeft een reclamecampagne waarin een lesbisch koppel te zien was, weer ingetrokken. De advertentie lokte in Rusland een storm van protest uit en het koppel moest het land zelfs ontvluchten.
Excuses
De bewuste advertentie voor rijstballetjes met hummus verscheen eind juni, schrijft De Morgen. Het beeld toont een moeder met haar twee dochters en de lesbische vriendin van één van hen. De campagne leidde tot hevige commentaren en haatberichten op sociale media, waarbij de betrokkenen zelfs doodsbedreigingen ontvingen. Ook de foodretailer werd trouwens stevig op de korrel genomen vanwege ‘homoseksuele propaganda’.
VkusVill bood daarop zijn excuses aan en trok de campagne weer in. Het bedrijf verklaarde dat het een fout had gemaakt en “de gevoelens van een groot aantal van onze klanten en medewerkers had gekwetst.” Later verscheen een nieuwe versie van de advertentie, maar ditmaal met hetero-gezinnen.
Tweestrijd
De familie van de oorspronkelijke advertentie moest Rusland ontvluchten en vond onderdak in Barcelona. “We hoeven ons geluk niet te verbergen om een familie te zijn. Enorm bedankt aan degenen die ons steunden, aan degenen die het riskeerden om zich uit te spreken voor ons, en aan degenen die ons persoonlijk hielpen”, aldus de moeder.
Het voorval brengt VkusVill in een lastig parket: de versretailer wil zich graag profileren als een hippe en progressieve keten, die klaar is om het Westen te veroveren. Na de start in Amsterdam neemt de formule onder andere Parijs in het vizier. Vraag is echter hoe die excuses en het feit dat de retailer zich zo snel weer naar het Russische conservatisme voegt daar zullen vallen. Zal de keten op een gegeven moment moeten kiezen tussen Westers succes of trouw aan het thuisland?