Topman Hein Schumacher wil snoeien in het “eclectische” portfolio van voedingsmerken bij Unilever: verschillende merken gaan de deur uit. Hij wil nog niet zeggen om wélke merken het precies gaat, maar benadrukt wel dat “voeding een integraal onderdeel van Unilever blijft”.
Focus op smaakmakers en professionals
De afgelopen weken doken in de media geruchten op over een mogelijke verkoop van een aantal bekende voedingsmerken bij de multinational, die eerder al besliste om zijn ijsjesdivisie af te spiltsen. Onder andere Unox, Conimex en De Vegetarische Slager zouden in de etalage staan. Of dat werkelijk zo is, wil Schumacher niet bevestigen. Wel bevestigt hij dat Unilever inderdaad verschillende onderdelen te koop zet, die onvoldoende bij de rest van het portfolio passen.
“We hebben een vrij eclectisch portfolio voedingsmerken, en ik geloof heel sterk dat je een bepaalde focus moet hebben”, zegt hij aan het FD. De multinational wil zich richten op zijn dertig grootste merken. In voeding zijn dat onder andere Knorr en Hellmann’s, samen goed voor meer dan 60% van de voedingsomzet. De focus ligt op sauzen, smaakmakers en producten voor professionele klanten.
Toch moeten niet alle merken die niet aan deze criteria voldoen, de deur uit: “Er zullen altijd merken zijn die strategisch niet perfect passen, maar wel onderdeel zijn van Unilever.” Als voorbeeld haalt hij Calvé aan, dat hij “een heel mooi merk” noemt. In elk geval ontkent de topman dat hij van plan is om álle voeding af te stoten om zich te concentreren op schoonmaak- en verzorgingsproducten: “Voeding is en blijft een integraal onderdeel van Unilever.”