Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.
Een datum per verpakking
Momenteel zijn er immers heel wat verschillende manieren om die houdbaarheidsdatum aan te geven. Consumenten maken echter amper onderscheid tussen die verschillende aanduidingen, waardoor heel wat voeding die nog perfect veilig is, toch in de vuilnisbak belandt. Alleen al in de Verenigde Staten zou dit de consument jaarlijks tot 24 miljard euro kosten.
Bedrijven als Nestlé, Carrefour en Unilever willen die verwarring nu aanpakken. Zo mag er vanaf 2020 nog maar één datum op een verpakking te vinden zijn. Daarbij wordt er de keuze gemaakt voor één aanduiding voor producten die kunnen bederven en één aanduiding voor niet-bederfelijke producten.
Bewustmaking
De bedrijven willen ook bewustmakingscampagnes op poten zetten, om klanten op de hoogte te brengen van de betekenis van die datum. Zo weten heel wat consumenten niet dat producten nog perfect veilig zijn wanneer de datum van ‘tenminste houdbaar tot’ wordt overschreden.
Dat probleem werd vorig jaar ook al aangekaart door de Duitse landbouwminister Christian Schmidt, die ervoor pleit om ‘tenminste houdbaar tot’ volledig af te schaffen en voor alle producten te werken met een ‘harde’ vervaldatum. Hij denkt ook aan meer slimme verpakkingen, waarbij klanten eenvoudig kunnen zien of een product nog te gebruiken is of niet. Volgens hem leveren bewustmakingsacties immers te weinig op en moet heel het systeem eenvoudiger worden gemaakt.