Vomar scoort met de discountprijzen van de nieuwe Vomar Rood-formule. De lagere prijzen laten het volume 60 tot 70 procent stijgen en compenseren het verlies van marge.
Op niveau harddiscount
Dit verklaart directeur Aart van Haren van Vomar in Het Financieele Dagblad. Volgens hem hebben supermarkten te lang gedacht dat ze een net sinaasappelen voor een euro meer kunnen verkopen dan Lidl. “Wij denken dat de klant dat vandaag al niet meer accepteert. Voor deze producten zijn wij ‘rücksichtlos’ gaan zitten op de prijzen van harddiscounters en dat levert 60 tot 70 procent volumestijging op.”
Van Haren zegt dit in een artikel over de voorspelling dat supermarkten naar of de boven- of de onderkant van de markt verschuiven. Klanten willen luxe shoppen of supergoedkoop uit zijn. “Vomar doet dat al. Ik trek vaak een parallel met Duitsland. De helft van de markt is daar harddiscount. Daarnaast zijn er winkels zoals Edeka Zurheide met fantastische assortimenten en een perfecte bediening. Daar tussenin zit nagenoeg niets”, aldus Van Haren.
Formules moeten kiezen
De Vomar-directeur denkt dat formules duidelijk moeten kiezen. “Als je allebei een beetje doet, heb je een onvoldoende herkenbaar gezicht voor de klant. Dan word je door de hond of de kat gebeten en waarschijnlijk door allebei.”
Hij wijst op de Vomar Rood-formule, waarvan er inmiddels zeven winkels zijn. Na de testwinkel in Juliana startte Vomar met winkels in Amsterdam en De Meern volgens de nieuwe actieformule waarin rood domineert. Vomar telt in totaal 62 winkels.
“We hebben gekozen voor goede verse spullen voor lagere prijzen. Dan moet je genoegen nemen met minder procentuele marge. Dat moet goedgemaakt worden door een volumestijging en die is in die winkels 10 tot 20 procent. We hebben ook kosten verlaagd door service te laten verdwijnen. Je kunt bij ons niet meer terecht voor een stomerijservice of Staatsloten.”
Trend staat aan begin
Jan-Willem Grievink, hoofddocent new food strategies aan Nyenrode, denkt dat de komende tien tot vijftien jaar de helft van het midden verdwijnt. “Dat kun je bijna uittekenen. We zien dat al een paar jaar gebeuren in de Verenigde Staten en Engeland. Nu begint het ook in Duitsland en Frankrijk. In Nederland staan we pas aan het begin van die trend. Maar hier is het midden nog dominanter en zijn de gevolgen heftiger”, stelt Grievink in het artikel.
Supermarkten, die in de markt omlaag kunnen, zijn volgens hem naast Vomar ook Nettorama of Dirk van den Broek. Aan de bovenkant zijn er weliswaar ketens als Marqt en Stach bijgekomen, maar dat stelt in volume weinig voor. Jumbo is met zijn foodmarkten al naar boven opgeschoven en Albert Heijn zou met Delhaize ook een ‘lekker eten’-concept kunnen bouwen, meent Grievink.