Jongeren en gezinnen grootste verspillers
Jongeren onder de dertig en gezinnen gooien de meeste etenswaren weg: dat gebeurt naar eigen zeggen soms onbewust, maar vaker vinden ze het lastig om hun gedrag aan te passen of is hun partner kieskeurig ten aanzien van het eten van bewaard voedsel. Zeventig procent van de mensen zegt wel bereid te zijn om het eigen gedrag te verbeteren, concludeerde GfK na een bevraging van 1126 respondenten in opdracht van de Rabobank.
Voor twaalf procent van de huishoudens zouden duurdere boodschappen een motivatie zijn om minder eten weg te gooien. Mensen gaan ook bewuster inkopen en vaker eten invriezen als de prijzen van voedsel zouden stijgen. Tien procent van de ondervraagden geeft toe dat zij voedsel weggooien omdat zij dit zich financieel kunnen veroorloven.
Liefst veertig procent van de respondenten geeft aan dat het aanbieden van kleinere porties en verpakkingen aanbieden het meeste effect zou hebben. Ook extra korting op producten waarvan de houdbaarheid bijna is verstreken en betere verpakkingen en bewaarmogelijkheden worden vaak genoemd in het onderzoek. Een derde van de Nederlanders zou bereid zijn om meer te betalen voor verpakt voedsel als het daardoor langer houdbaar blijft, ook als dit betekent dat de voedselprijs hoger wordt.
Een kwart van de Nederlanders gooit eten en drinken weg als de houdbaarheidsdatum verstreken is. Voor jongeren geldt dit nog sterker: meer dan een op de drie gooit eten na de houdbaarheidsdatum. Uitleg over de ‘ten minste houdbaar-datum’ (THT) en de ‘te gebruiken tot-datum’ (TGT) kan helpen: veel producten kunnen na het verstrijken van de THT-datum immers nog prima gegeten worden.
Eten invriezen goede eerste stap
De meeste huishoudens proberen al duurzamer om te gaan met hun voedsel: zo zegt 71 procent eten zoals brood in te vriezen en alleen te ontdooien wanneer dit nodig is. Twee op de drie huishoudens proberen voedingsmiddelen bewust te bewaren zoals in de koelkast, vriezer of donkere voorraadkast. Daarnaast geeft zestig procent aan de voorraad te checken voordat ze naar de supermarkt gaan.
“Consumenten spelen de hoofdrol in het voorkomen van voedselverspilling. Dat is echter niet genoeg: in alle schakels van de keten, van boer en tuinder tot het bord, gaat nodeloos voedsel verloren. Ook de ondernemers in de food- en agrisector hebben een verantwoordelijkheid om voedselverspilling tegen te gaan”, reageert Ruud Huirne van opdrachtgever Rabobank op het onderzoek.
Met de jaarlijkse Rabo FoodWeek die deze week wordt gehouden, wil de bank de bewustwording over voedselverspilling vergroten bij alle spelers in de voedselketen. Het terugdringen van voedselverspilling is belangrijk om de groeiende wereldbevolking te kunnen blijven voeden. Elke kilo voedsel die ondernemers niet weggooien maar verkopen, draagt bij aan hun financiële resultaat en komt ten goede aan een lagere CO2-voetafdruk.