Amazon gooit het roer helemaal om in zijn kassaloze winkels: de AI-camera’s en sensoren die automatisch afrekenen mogelijk maakten, worden vervangen door RFID-tags en slimme winkelkarretjes.
Niet zo automatisch
De beslissing van Amazon is opzienbarend te noemen. Gedurende jaren investeerde de retailgigant enorme budgetten in de ontwikkeling van innovatieve systemen die klanten toelieten om in fysieke winkels producten uit de rekken te nemen en de winkel uit te lopen zonder langs de kassa te passeren. Afrekenen gebeurde automatisch. Bij de lancering van Amazon Go eind 2016 was de verwachting dat die frictieloze systemen de toekomst van het fysieke winkelen zouden vormgeven.
Het concept blijkt in werkelijkheid echter veel minder vooruitstrevend en geautomatiseerd dan vaak werd gedacht. Amazon gebruikte een legertje van meer dan duizend IT-medewerkers in India om aankopen aan de juiste klant toe te wijzen en zo de AI te trainen. Eigenlijk fungeerden zij dus een beetje als kassamedewerkers op afstand. Bovendien was de technologie te duur en rezen er vragen over privacy omwille van de gevoelige informatie die de retailer verzamelde over het koopgedrag van zijn klanten.
Slimme karretjes
Voortaan zal Amazon inzetten op ‘Dash Carts’, slimme winkelkarretjes met een ingebouwde scanner. Producten worden voorzien van RFID-tags, die de voorbije jaren veel goedkoper zijn geworden. Shoppers kunnen met dat systeem nog steeds automatisch afrekenen. Voor klanten die de Amazon-app niet gebruiken, komen er traditionele zelfscankassa’s in de winkels. De Amerikaanse website The Information pakte uit met het nieuws en Amazon bevestigde het intussen tegenover verschillende media. Nieuwe winkels krijgen Dash Carts en in de bestaande winkels wordt de AI-technologie weggehaald.
Het is nu afwachten of andere retailers tot gelijkaardige conclusies zullen komen. Onder andere Aldi (in Utrecht en Eindhoven), Albert Heijn, Carrefour, Netto, Rewe en Tesco testen ook kassaloze winkels met gelijkaardige dure technologie. Tot nu toe blijken die tests niet echt overtuigend. Andere retailers verkiezen zelfbedieningskassa’s (ondanks het frauderisico) en zelfscanapps of zetten – net als Amazon nu doet – in op RFID: dat doet bijvoorbeeld Decathlon al een tijdje.