Strategische bocht bij Amazon Fresh: in Londen krijgen klanten van de supermarktketen voortaan de keuze tussen automatisch afrekenen met de Just Walk Out-technologie of betalen aan een traditionele, bemande kassa.
Expansie gepauzeerd
In twee nieuwe winkels van Amazon Fresh in Groot-Londen krijgen klanten voortaan de keuze: ofwel maken ze gebruik van de bekende Just Walk Out-technologie, waarbij ze inchecken met de app en automatisch afrekenen bij het buitengaan, ofwel kunnen ze betalen aan een traditionele, bemande kassa. Een verrassende wending, waarmee Amazon een breder publiek hoopt te bereiken.
De retailgigant slaagt er ondanks verwoede pogingen immers maar niet in om een echte doorbraak te forceren in de zo belangrijke foodretailmarkt. Recent pauzeerde Amazon dan ook de expansie van zijn kassaloze ketens Amazon Go en Amazon Fresh in afwachting van het juiste recept voor succes. Een winkel in Dalston, in het noordoosten van Londen, ging zelfs na amper achttien maanden alweer dicht.
Drempel verlagen
In de huidige moeilijke economische omstandigheden hebben de kassaloze gemakswinkels het moeilijk om voldoende klanten te overtuigen. Consumenten houden immers de vinger op de knip, terwijl de prijzen bij Amazon Fresh aan de hoge kant zijn. De winkels maken nu eenmaal gebruik van erg dure technologie. Bovendien zijn lang niet alle consumenten bereid om de app te installeren en de betaling automatisch te laten verlopen.
De retailer heeft nood aan “een onderscheidende winkelformule die het financieel goed doet”, aldus topman Andy Jassy, die erop wijst dat de Whole Foods-supermarkten, die Amazon in 2017 overnam, het wél goed doen. Met een hybride uitvoering van zijn kassaloze winkelconcept hoopt Amazon om de drempel te verlagen en zo meer klanten aan te trekken. Ook online heeft de retailer het echter niet makkelijk om geld te verdienen met de wekelijkse boodschappen: sinds kort moeten Prime-leden daarom bezorgkosten betalen.