Vanaf deze week verschijnen in de folder van Colruyt voor het eerst “Top promo’s” van het type 2+1 of 1+1 gratis. Voordien gaf de retailer enkel korting in procenten. Wat is er veranderd?
Het magische woordje
In de nieuwe Colruyt-folder met de acties van 10 tot en met 23 april verschijnen enkele opmerkelijke promoties: 2+1 gratis op Lorenz Monster Munch snacks en op Danone Hipro, 1+1 gratis op Desperados en Dash. De promo’s worden uitgelicht in een oranje kader met de vermelding “Top promo”. Dat is een primeur. In de folders van andere retailers zijn zulke acties schering en inslag, zeker sinds de komst van Albert Heijn naar België: die Nederlandse retailer is hier met zijn stuntpromoties een heuse trendsetter gebleken. Maar Colruyt hield tot nu toe vast aan kortingen in procenten: -15%, -30% bij aankoop van twee verpakkingen, -50% bij aankoop van drie, enzovoort.
Waarom Colruyt nu wél overstag gaat voor dat 1+1 mechanisme? Het magische woordje “gratis” is de verklaring: “We hielden vast aan die procenten omdat het ons principe was dat niets écht gratis is. Je krijgt korting, maar betaalt nog altijd iets. Tot nu uit eigen onderzoek bleek dat klanten veel meer reageren op dat woordje gratis. Zeker nu de consument de laatste jaren almaar promotiegevoeliger werd én zulke acties ook ingeburgerd raakten, zouden we gek zijn er zelf ook niet mee te starten,” zegt Kathleen De Wolf, die bij Colruyt verantwoordelijk is voor de Top promo’s, aan Het Nieuwsblad.
Niet op landbouwproducten
Strikt genomen verandert dat nieuwe promotiebeleid niet érg veel, zou je kunnen redeneren. En zo legt Colruyt het ook uit op zijn website: “Deze promo’s worden verrekend als procentkorting op de totaalprijs van de deelnemende producten (bv. 2+2 gratis = -50% verrekend aan de kassa)”. Want inderdaad, de retailer gaf voordien ook al korting en reageert sowieso op álle promoties bij alle concurrenten. Maar de perceptie verandert wel door het gebruik van het woordje “gratis”. Mogelijk gaan merkfabrikanten graag in op de mogelijkheid om nu ook bij de marktleider te stunten, en gaan consumenten nog enthousiaster dan voordien mee in dit soort promotie-acties, wat de promodruk op de Belgische markt nog kan doen toenemen. Waardoor de prijstransparantie op de markt paradoxaal genoeg verder zal afnemen.
Belangrijk om te noteren in dat verband: Colruyt zal geen Top promo’s voeren op landbouwproducten. Dat ligt immers gevoelig sinds de recente landbouwprotesten. Een werkgroep binnen de taskforce agrovoeding buigt zich momenteel over de wet op de oneerlijke handelspraktijken: een verbod op buitensporige promoties ligt daarbij op tafel.