In Duitsland is Aldi veroordeeld omwille van misleidende prijsaanbiedingen. In Nederland worden naast Aldi ook Dirk en Jumbo beschuldigd door de Consumentenbond, om dezelfde reden. Wat is er aan de hand?
Misleidend kortingspercentage
Aldi Süd heeft een veroordeling aan het been vanwege het Europese Hof van Justitie. De reden? Een als misleidend beoordeelde promotie met bananen en ananassen. De discounter had in zijn reclamefolder Fairtrade-bananen geadverteerd met een prijs van 1,29 euro per kilogram en het percentage “-23%”. Daarnaast stond de goedkoopste prijs van de laatste dertig dagen vermeld op 1,29 euro per kilogram en de laatst gevraagde prijs op 1,69 euro per kilo.
Dat was niet correct volgens het hof: het kortingspercentage in de folder verwees naar de laatst gevraagde prijs en niet naar de laagste prijs van de laatste dertig dagen. Ook met ananas ging Aldi in de fout: de folder maakte gewag van een prijsstunt, ook al kwam de geadverteerde prijs overeen met de referentieprijs over dertig dagen.
Strikte interpretatie
Waar gaat dit over? Sinds 2022 worden retailers in Europa verplicht om bij prijskortingen een referentieprijs te vermelden: meer bepaald de laagste prijs van de afgelopen dertig dagen.