Het dienstenaanbod van Takeaway.com breidt zich uit van het aan huis bezorgen van restaurantmaaltijden naar het leveren van de boodschappen of zelfs van non-food bestellingen. “We hebben de kennis, de voertuigen en de mensen.”
Boodschappen bezorgen
In steeds meer Belgische steden gaat Takeway.com van start met zijn eigen leveringsdienst, met de bekende oranje “brand ambassadors”. Die dienst werd aanvankelijk opgestart in grote steden zoals Antwerpen, Brussel en Gent, maar breidt nu uit naar wat kleinere steden en regio’s. Recent werden Aalst, Genk, Hasselt en Kortrijk aan het netwerk toegevoegd. De koeriers bezorgen er niet enkel restaurantmaaltijden, maar steeds vaker ook boodschappen en binnenkort zelfs non-food bestellingen.
In België bezorgt Takeaway.com al sinds het najaar van 2022 boodschappen vanuit de Carrefour-stadswinkel aan de Anspachlaan in de Brusselse voetgangerszone. Klanten hebben de keuze uit meer dan 500 producten, van groenten en fruit tot verzorgingsproducten. De bestellingen worden elke dag bezorgd tussen 10u en 21u30. “Die test verloopt succesvol en zal binnenkort worden uitgebreid”, zegt country director Siska De Lombaerde. “We bezorgen ook al voor zelfstandige buurt- en gemakswinkels, drankenhandels, koffiebars…”
Stap naar non-food
Daarmee volgt het bezorgplatform in België een trend die zich internationaal volop doorzet: het dienstenaanbod breidt zich uit van het bezorgen van restaurantmaaltijden naar andere sectoren. “Delivery as a service”, zeg maar. Op groepsniveau heeft moederbedrijf Just Eat Takeaway een samenwerking afgesloten met Starbucks. In het Verenigd Koninkrijk bezorgt het bedrijf de boodschappen voor Asda en Sainsbury’s, in Nederland doet Thuisbezorgd.nl dat voor Spar en Albert Heijn. Het Duitse zusterbedrijf Lieferando opende twee eigen dark stores in Berlijn, om van daaruit de boodschappen te bezorgen. Dat doet de groep ook al in Canada, met de dienst Skip Express Lane.
En het hoeft niet bij voeding te blijven: “We willen ook non-food gaan bezorgen, van petfood over cosmetica tot kleine elektronica. In Nederland werkt Thuisbezorgd.nl sinds de zomer van vorig jaar samen met Blokker. Daar kijken we in België met veel interesse naar. Heb je snel een nieuwe iPhone-kabel nodig? Wij hebben de koeriers op straat. Voor ons is het grote voordeel dat boodschappen en non-food niet per se rond lunchtijd of tijdens de avondpiek hoeven te worden bezorgd. Zo kunnen we onze vloot efficiënter inzetten. We hebben de kennis, de voertuigen en de mensen. Bovendien kunnen we nieuwe klanten aanspreken, die mogelijk op hun beurt ook een restaurantmaaltijd laten bezorgen. Het hangt logisch aan elkaar.”
Correcte partner
Vergelijk overigens het model van Takeaway.com niet met dat van sommige flitsbezorgers. “Wij beloven niet binnen de 15 minuten te leveren, omdat je dat op termijn niet duurzaam kan blijven doen”, zegt De Lombaerde. “We willen ook goed zorgen voor onze koeriers: dat zijn medewerkers in loondienst, ze zijn verzekerd, krijgen training en bouwen vakantiegeld en -uren op. Dan wacht je als klant wel wat langer, maar dan weet je ook waarom. Dat we een correcte partner willen zijn, is ook voor retailers belangrijk.”
Meer weten over het restaurantplatform van Takeaway.com, de groeiambities van de bezorgdienst in horeca en retail, de stappen die het bedrijf zet op het vlak van duurzaamheid? Siska De Lombaerde spreekt op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op 29 juni in Antwerpen. Ook sprekers van Colruyt Group, Unilever, IKEA, ChefChain, GraydonCreditsafe en Healthskouts betreden die dag het podium in een gevarieerd programma dat een must is voor elke foodprofessional.