Boer onder de boeren
De winkel heet ‘The Farm Shop, Leckford Estate’ en is met 165 m² en duizend producten piepklein. De ambities van Waitrose zijn wel veel groter: met name het paardenvleesschandaal heeft veel Britse consumenten aan het denken gezet.
Daar waar de grote vier retailers het vertrouwen van consumenten willen terugwinnen, maar ook geen gas terugnemen als het om prijsconcurrentie gaat, “kiest Waitrose niet voor prijs maar voor waarde“.
Terwijl Tesco als dominante marktleider altijd kritisch wordt bekeken door boeren en telers, heeft Waitrose een reputatie van boer onder de boeren, omdat het al sinds de jaren 1920 een boerderij bezit en omdat het bekend staat als retailer die oog heeft voor kwaliteit en duurzaamheid.
Ook het feit dat Waitrose onderdeel is van de werknemerscoöperatie John Lewis Partnership, draagt ertoe bij dat het door de agrarische toeleveranciers niet als de vijand wordt gezien.
Lokale leveranciers
De boerderij levert het graan waarmee brood voor Waitrose wordt gebakken en tal van versproducten die in Waitrose supermarkten worden verkocht, zoals melk, fruit, appelsap, eieren en Leckford scharrelkippen. Ook verkopen de supermarkten van Waitrose zo’n 2500 regionale producten van 600 lokale leveranciers.
Het aantal lokale producten is de afgelopen drie jaar bij Waitrose met een kwart toegenomen en zal verder groeien. Ook The Farm Shop verkoopt producten van een zestigtal leveranciers die in de buurt zijn gevestigd. De best verkopende items in de boerderijwinkel zullen ook bij de reguliere Waitrose-winkels in het schap komen te staan.
The Farm Shop is geopend van maandag tot zaterdag van 9 uur ’s ochtends tot 6 uur ’s avonds en op zondag van 10 uur ’s ochtends tot 4 uur in de middag. Naast de winkel bevindt zich nog een koffieshop met tachtig zitplaatsen (exclusief het terrasgedeelte buiten), waar bezoekers terecht kunnen om iets te eten en te drinken.