“Zand in de ogen”
Albert Heijn kondigde onlangs aan dat het in de nabije toekomst een “nieuwe, meer duurzame en diervriendelijke” kip in de winkelrekken zal leggen. Volgens Wakker Dier geeft Albert Heijn met die uitleg echter een draai aan de werkelijkheid.
“In de praktijk stelt dit echter nauwelijks iets voor: de dieren mogen een paar dagen langer leven en krijgen een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. Wakker Dier vermoedt dat Albert Heijn deze ‘flopkip’ binnen een of twee jaar in het schap wil leggen, voorzien van een klinkende naam om het winkelpubliek zand in de ogen te strooien”, zegt de organisatie.
De benaming flopkip is een rechtstreekse verwijzing naar plofkip. Dat zijn kippen die snel groeien en veel vlees bevatten. Wakker Dier voerde vorig jaar actie tegen de plofkip, om veschillende bedrijven te overtuigen om geen plofkippen meer te verkopen. Wakker Dier wil nu dat ook Albert Heijn overschakelt op de kip van het Beter Leven Kenmerk.