In het tweede kwartaal zetten de Amerikaanse winkels van Walmart beter dan verwachte resultaten neer. De retailer stelt zijn omzetverwachting voor het hele jaar positief bij, ondanks een vertraging van de onlinegroei.
Consumptiecheques
De vergelijkbare omzet van Walmart in de Verenigde Staten steeg met 5,2% in de drie maanden tot 31 juli. Analisten rekenden op een groei van zo’n 3,7%, schrijft Reuters. Shoppers kochten vooral meer kleding, reisbenodigdheden en ‘back-to-school’ producten. De winkelverkoop werd ook aangewakkerd door verschillende regeringsmaatregelen, waaronder consumptiecheques die tijdens de pandemie werden uitgedeeld.
Het bedrijf, dat vorig jaar een online omzetgroei van wel 97% rapporteerde omdat mensen op het hoogtepunt van de pandemie gretig gebruik maakten van zijn snelle leveringsdiensten, zei dat de Amerikaanse e-commerceverkoop in het tweede kwartaal met 6% steeg. Dat is een vertraging ten opzichte van het eerste kwartaal, toen de onlineverkoop nog met 37% toenam. Niettemin ligt Walmart op schema om tegen het einde van het jaar een wereldwijde e-commerce-omzet van 75 miljard dollar (bijna 64 miljard euro) te halen.
Desinvesteringen
De internationale activiteiten van de retailer daalden met 15% tot 23 miljard dollar (19,6 miljard euro), een gevolg van desinvesteringen. De totale groepsomzet kwam 2,4% hoger uit dan een jaar geleden en strandde op 141 miljard dollar (120 miljard euro). Het bedrijfsresultaat steeg met ruim een vijfde tot 7,4 miljard dollar (6,3 miljard euro).
Voor het volledige boekjaar verwacht Walmart nu een vergelijkbare groei in de Verenigde Staten van 5 à 6%, in plaats van de lage eencijferige groei die het eerder had voorspeld. Voorwaarde is wel dat de Amerikaanse economie sterk blijft presteren.