Walmart heeft al zijn aandelen in het Chinese e-commerceplatform JD.com verkocht. De Amerikaanse hypermarktreus wil op eigen kracht de Chinese markt veroveren.
Logistiek kampioen
De Amerikaanse retailreus was acht jaar lang de grootste aandeelhouder JD.com en had in die tijd een belang van 5,19% opgebouwd in de Chinese concurrent van Amazon en Alibaba. Walmart wilde zo voet aan de grond krijgen op de razendsnel groeiende Aziatische onlinemarkt, maar ook rivaal Amazon op afstand houden. JD.com staat bovendien bekend om zijn geavanceerde logistieke capaciteiten, met dank aan artificiële intelligentie en geautomatiseerde magazijnen: kennis waar ook de Amerikanen van kunnen profiteren.
Toch gooit de hypermarktgigant het nu over een andere boeg en heeft alle aandelen verkocht voor 3,74 miljard dollar, meldt Reuters. Met dat geld wil Walmart zich op de eigen activiteiten in China richten. Het is de bedoeling om in China dubbel zo veel magazijnen te openen voor Sam’s Club (te vergelijken met Makro) en alleen nog een commerciële samenwerking te behouden met JD.com.
De verkoop valt wellicht niet toevallig samen met een dip op de Chinese consumentenmarkt. De vraag en bestedingen vallen terug na jaren van spectaculaire groei, terwijl rivalen Alibaba en Temu-eigenaar Pinduoduo een hevige prijzenoorlog zijn begonnen die de omzetten en marges verder onder druk zetten. Walmart tekende in China niettemin 17,7% omzetgroei op in het tweede kwartaal.