Amerikaans marktleider Walmart trekt meer welgestelde klanten aan en ziet ook de inkomsten uit advertenties en e-commerce fors stijgen. Om kosten te besparen sluit de retailer zijn gezondheidscentra.
“Tijd en geld besparen”
“Ons team heeft een geweldig kwartaal neergezet. Over de hele wereld is ons doel eenvoudig: we zijn erop gericht onze klanten zowel geld als tijd te besparen”, zo verklaart CEO Doug McMillon de sterke cijfers van het bedrijf. De omzet ging 6% hoger, de operationele winst steeg met 9,6%. De groei was het sterkst voor e-commerce (+21%) en advertentie-inkomsten (+24%).
De lageprijzenketen weet meer klanten uit de hogere inkomensklassen aan te trekken. Onder andere met de recente lancering van het nieuwe premiumhuismerk Bettergoods wil de Amerikaanse marktleider nog meer welgestelde shoppers verleiden. In de winkels speelt de retailer zijn high-end aanbod sterker uit, met meer ruimte voor hippe mode-items.
Honderden jobs geschrapt
Tegelijk blijft de retailgigant op de kleintjes letten. Zo heeft het bedrijf beslist om alle 51 gezondheidscentra in de Verenigde Staten op te doeken omdat ze niet winstgevend blijken. Bovendien schrapt Walmart honderden kantoorjobs.
Medewerkers worden verzocht om weer vaker naar de kantoren te komen in plaats van thuis te werken: “Wij geloven dat fysiek samenzijn ons beter maakt en ons helpt om nog sneller samen te werken, te innoveren en te bewegen,” aldus HR-directeur Donna Morris.