Relatie terug naar onder het vriespunt
Daarmee lijkt de relatie tussen de ondernemers en het hoofdkantoor, die al jaren overhoop liggen over een nieuwe franchiseovereenkomst, weer volledig onderkoeld. Recent leek de zon juist door te breken, toen een overeenkomst op verschillende terreinen werd bereikt en een nieuwe franchiseovereenkomst dichtbij leek te zijn.
Een hekel punt blijft de snelle groei van de online omzet van het hoofdkantoor met de websupermarkt Albert.nl en afhaalpunten. Franchisers hebben daardoor het gevoel vanuit het eigen hoofdkantoor beconcurreerd te worden in hun marktgebied, vernam Distrifood van Ton Croiset van Uchelen, de directeur van de Vereniging van Albert Heijn-franchisenemers.
“Wij hebben over Albert.nl vorig jaar al afspraken gemaakt met AH. Die bestaan er onder meer uit dat de ondernemers een vergoeding krijgen als er wordt bezorgd bij klanten die wonen in het exclusiviteitsgebied van de ondernemer. De franchisegever heeft die afspraak echter nog steeds niet gehonoreerd. Dat willen ze pas doen als er ook afspraken zijn gemaakt over de onverdeelde marge en de modernisering van de financiële samenwerking”, zegt Croiset van Uchelen.
Dat is volgens de directeur van het bureau van de franchisers, vorig jaar opgezet om de franchisers professioneel te ondersteunen, volkomen onterecht. “Naar onze overtuiging staan die onderwerpen volkomen los van elkaar en moeten ze dus ook apart worden behandeld. Het is een volkomen onterechte koppeling en het is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Albert Heijn heeft de laatste tijd wel vaker de neiging om problemen op die manier niet op te willen lossen.”