Carrefour plant in januari de opening van drie vestigingen van zijn nieuwe versformule Potager City. De primeur is voor Parijs. Het concept? Een versspeciaalzaak met korteketenproducten aan supermarktprijzen.
Imagoprobleem
Topman Alexandre Bompard had het al aangekondigd in zijn recente strategische update: de retailer wil sterker inzetten op duurzame landbouw en de korte keten. In dat verband lanceert de groep een nieuwe, duurzame winkelformule. Daarover raken nu meer details bekend: de eerste drie winkels openen al binnen twee maanden, in Parijs.
Potager City wordt een groenten- en fruitspeciaalzaak die de prijzen hanteert van een generalist, bevestigt Benoît Soury, directeur proximiteit bij Carrefour, aan het Franse vakblad LSA. “Onze winkels in de stadscentra halen 42% van hun omzet uit verse producten, terwijl zij het imago hebben generalist te zijn in plaats van productspecialist”, zegt hij. Daar moet de nieuwe formule wat aan doen: de winkels zullen de helft van hun omzet halen uit groenten en fruit, de rest uit versproducten in zelfbediening en wijn. In het aanbod zal de nadruk liggen op producten uit de korte keten: (bijna) recht van de boer, dus. Daarvoor gaat Carrefour samenwerken met versspecialisten.
De naam Potager City is die van een startup die Carrefour overnam in 2020. Dat bedrijf bezorgt groenten- en fruitpakketten van lokale leveranciers aan huis en bij bedrijven in 350 Franse steden, met meer dan 5.500 afhaalpunten.