Picnic geraakt nog niet uit de rode cijfers: in thuisland Nederland draaide de onlinesupermarkt een 78 miljoen euro verlies. Ook in Duitsland en Frankrijk is er nog verlies.
Winst in zicht?
In de laatste weken van 2023 heeft Picnic voor het eerst winst gedraaid, kondigde CEO Michiel Muller eerder al trots aan. Als het zo verder ging, zou ook 2024 licht winstgevend kunnen zijn. Alleen zijn die paar weken natuurlijk niet genoeg om voor een heel jaar te compenseren: over heel 2023 eindigde Picnic in Nederland nog fors in het rood, bericht RTL Z.
Het brutoverlies (EBITDA) kwam neer op 41 miljoen euro, wel al een halvering ten opzichte van de 80 miljoen euro verlies een jaar eerder. Onder de streep was er een nettoverlies van 78 miljoen euro. De Nederlandse omzet klokte af op 796 miljoen euro. Picnic is ook in Duitsland en Frankrijk actief, maar dat zijn aparte vennootschappen.
Of Picnic in 2024 werkelijk (netto) winstgevend kan worden, trekt RTL Z in twijfel. Uit de jaarrekening blijkt dat Picnic Nederland vorig jaar geld heeft bijgeleend, waardoor de rentelasten verder zullen toenemen. Ook investeerde de onlineboodschappendienst in een nieuw geautomatiseerd magazijn, dat vanaf nu zal worden afgeschreven. In alle landen samen boekte Picnic vorig jaar een nettoverlies van 220,6 miljoen euro.