Ondanks campagnes rond prijsverlagingen en koopkrachtacties dalen de consumentenprijzen in de Belgische supermarkten niet: het aantal prijsverhogingen ligt zelfs drie keer hoger dan de prijsdalingen.
Hogere prijzen
Even leek het erop dat de Belgische foodretailers een nieuwe prijzenoorlog zouden ontketenen: Aldi verlaagde naar eigen zeggen al de prijzen voor zowat 420 producten dit jaar, Lidl kondigde in een campagne prijsverlagingen van 3 tot 34% aan voor 250 veel verkochte huismerkproducten en Carrefour lanceerde begin deze week een nieuwe golf koopkrachtacties, met prijsverlagingen voor honderd producten.
In werkelijkheid echter verhoogden de supermarktketens (veel) meer prijzen dan ze er verlaagden, blijkt uit metingen van Daltix voor De Tijd voor de periode tussen 6 maart en 1 mei. Carrefour maakte 2.033 producten goedkoper maar ook 5.519 producten duurder. Delhaize maakte 1.672 producten goedkoper en 4.325 producten duurder. Bij Albert Heijn waren er 767 prijsverlagingen en 2.812 verhogingen. Bij Colruyt werden 1.646 producten goedkoper en 4.579 duurder. Voor Aldi en Lidl kan Daltix de prijsevoluties moeilijker in kaart brengen, maar ook daar stegen er meer prijzen dan er daalden.
Prijsconflicten
De campagnes rond prijsverlagingen zijn dus vooral reclamecampagnes, en (nog) geen echte prijsoorlog. In de hevige strijd om de gunst van de consument willen supermarkten hun prijsimago in de verf zetten, maar veel ruimte voor echte prijsverlagingen hebben ze niet. De voedingsinflatie blijft immers erg hoog, en de winstmarges van de foodretailers zijn historisch laag.
Bovendien werken de grote voedingsfabrikanten niet mee, zoals deze week nog bleek uit het prijsconflict tussen Colruyt en Mondelez. Multinationals blijven prijsverhogingen doorvoeren voor hun sterke merken, en komen daar ook goed mee weg, tot ergernis van de supermarktketens. Ook Frans Muller, topman van Ahold Delhaize, waarschuwde deze week dat leveranciers de prijzen zullen moeten verlagen nu grondstoffen en energie weer goedkoper worden. Maar het kan nog tot volgend jaar duren voor die lagere grondstoffenprijzen vertaald worden in lagere consumentenprijzen – en zelfs dat is geen zekerheid.