Naarmate shoppergedrag richting online evolueert en het concurrentielandschap ingrijpend verandert, moet de supermarkt zichzelf heruitvinden: minder producten, meer beleving én meer technologie.
Bulkaankopen gaan online
De zaterdagse trip naar de supermarkt voor de wekelijkse boodschappen is al een tijdje op de terugweg. Ook al is e-commerce vandaag nog klein in voeding, toch valt te verwachten dat bulkaankopen in FMCG steeds vaker online zullen verlopen, stellen experten van Symphony Retail Ai, gespecialiseerd in retailoplossingen op basis van artificiële intelligentie. Bovendien kopen consumenten steeds vaker bereide maaltijden in plaats van ingrediënten.
Daar komt een wijzigend concurrentieveld bovenop: hevige prijsconcurrentie, de groei van huismerken, de toenemende druk van discounters die lage prijzen koppelen aan efficiënt winkelen, de hoge ambities van Amazon… Om toekomstbestendig te worden, zal de fysieke supermarkt er dan ook radicaal anders moeten uitzien – zelfs in de nabije toekomst al.
De krachtlijnen? Het aantal referenties in de winkel zal drastisch dalen, omdat supermarkten de consument toegang kunnen bieden tot een haast oneindig aantal producten online. Per categorie kan een winkel volstaan met een tiental zorgvuldig uitgekozen sku’s, die shoppers gemak en kwaliteit bieden. De rest kunnen klanten bestellen via een aanraakscherm en later oppikken.
Foodcourt centraal
Daarom zullen we in de supermarkt van de toekomst minder gangpaden en rekken aantreffen. De rayons met droge voeding die vandaag het hart van de winkel uitmaken (de zogenaamde ‘center store’) moeten plaatsmaken voor een foodcourt met verse bereide maaltijden, en een horecagelegenheid om ter plaatse te consumeren. Een hele afdeling kunnen supermarkten wijden aan nieuwe producten met een aanbod dat tweemaal per week wijzigt om shoppers te verrassen en te verblijden. Ook een boerenmarkt met lokale leveranciers kan een aantrekkingspool worden in de winkel.
Tegelijk zal technologie een grote rol spelen: een concept met afhaalpunten wordt standaard. 3D-navigatie, waarbij shoppers de boodschappenlijst op hun smartphone kunnen koppelen aan de winkellay-out, vergemakkelijkt de winkeltrip. Ook krijgen klanten gepersonaliseerde aanbiedingen dankzij kunstmatige intelligentie. En de traditionele kassameubels verdwijnen uit het winkelbeeld omdat selfscan en kassaloos betalen het overnemen.