Ter Beke ondergaat een gedaanteverwisseling: de specialist in charcuterie en vleeswaren heet voortaan What’s Cooking? en legt meer focus op plantaardige producten.
Verduurzamen als businessstrategie
Voor zijn 75e verjaardag meet Ter Beke zich een nieuw jasje aan: het bedrijf verandert van naam en strategie. Tegen 2030 wil het nieuwe What’s Cooking? minstens 15% van het volume uit vegetarische of volledig plantaardige producten halen. Met de nieuwe naam wil het Oost-Vlaamse bedrijf ook meer de klemtoon leggen op innovatie en op het internationale karakter.
“Dag na dag zullen we stappen zetten door innovatie, verbreding van ons portfolio en verduurzaming van de keten. Onze R&D-activiteiten richten zich niet alleen op het verder ontwikkelen van een smaakvol en betaalbaar dierlijk, vegetarisch en plantaardig gamma aan hartig fijn beleg en bereide gerechten. Daarnaast focussen we op het verduurzamen van onze bestaande producten, de verpakkingen en onze productieprocessen”, zegt CEO Piet Sanders in een persaankondiging.
Verduurzamen is dus het credo, vooral onder druk van de markt, ziet Sanders. Mensen eten vandaag steeds minder vlees, terwijl bedrijven zich ook moeten aanpassen aan de Europese klimaatdoelstellingen. “De Europese klimaatdoelstellingen zullen veel vergen van de bedrijven. De voorlopers zullen worden beloond door hun klanten en zullen waarde creëren voor hun aandeelhouders”, aldus de topman in De Tijd.
150 miljoen euro investeringen
De twee business units worden omgedoopt tot “Hartig beleg” (niet langer vleeswaren) en “Kant-en-klare maaltijden”. Ook binnen de kant-en-klare maaltijden wil What’s Cooking? meer inzetten op plantaardige keuzes en op “lokale helden”, met gerechten aangepast aan elk land. What’s Cooking? is namelijk actief in 37 landen, waarbij zeven landen ook goed zijn voor twaalf fabrieken.
De ‘nieuwe’ Ter Beke lanceert tegelijk een eigen duurzaamheidsstrategie. Tegen 2030 wil het bedrijf de uitstoot van broeikasgassen halveren (in vergelijking met 2021) en 30% minder water verbruiken. Al komend jaar4 moet de voedselverspilling met een vijfde dalen, terwijl alle elektriciteit groen hoort te zijn. Volledig recycleerbare verpakkingen wil Sanders tegen 2025 op de markt brengen.
Om die doelstellingen te realiseren, gaat What’s Cooking? de komende vijf jaar 150 miljoen euro extra investeren. Ook in de voorbije vijf jaar investeerde de groep naar eigen zeggen ruim 135 miljoen euro in onder meer nieuwe productielijnen en energiebesparende maatregelen.