Steeds meer Nederlandse consumenten hebben de smaak van het wijndrinken te pakken. Dat blijkt uit de stijgende verkoop de voorbije jaren. Vooral de goedkopere wijnen uit de supermarkt worden steeds meer verkocht.
Meer rode dan witte wijn
44 procent van de verkochte wijn is rode wijn, terwijl slechts 29 procent witte wijn is. Gemiddeld geeft de Nederlandse consument slechts 3,44 euro uit aan een fles wijn, die voornamelijk gekocht wordt in de supermarkt. 66 procent van alle verkochte wijn is afkomstig uit de supermarkt. Daarnaast kiest de Nederlander voor de wijnspeciaalzaak of de slijterij. De online verkoop is nog een kleine, maar wel groeiende markt. Dat schrijft MT.nl.
De Franse wijn is nog steeds de meest populaire, al is de verkoop volgens de meest recente cijfers wel met 4 procent gedaald. Op de tweede plaats staat de Duitse wijn, gevolgd door de Italiaanse en de Spaanse wijnen. Wijnen uit Chili zijn dan weer bezig aan een opmars en zagen hun marktaandeel stijgen van 2 procent naar 9,5 procent.
Die stijging is mogelijk te danken aan de manier waarop wijnen worden uitgestald bij supermarkten. Die doen dat steeds vaker op basis van smaak en drinkmoment in plaats van op land van herkomst. Die verdeling is mogelijk ook het gevolg van de wijnkennis van de gemiddelde Nederland. 77 procent zegt immers weinig tot beperkte wijnkennis te hebben.