De voedingsinflatie in de Belgische supermarkten daalt wel, maar blijft met 14,7% nog steeds erg hoog. Testaankoop vraagt dat de regering maatregelen neemt en optreedt tegen bedrieglijke praktijken als “krimpflatie”.
Groenten blijven duur
Terwijl de voedingsinflatie in juli nog 15,4% bedroeg, daalde ze in augustus tot 14,7%. Dat blijkt uit een nieuwe prijsopname door Testaankoop van 3.000 producten in winkels van supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl. Een gemiddeld gezin van twee personen gaf volgens de consumentenorganisatie vorige maand 533 euro uit in de supermarkt, of 69 euro meer dan een jaar geleden.
Al zes maanden op een rij zijn het de groenten die het meest in prijs gestegen zijn: ze waren in augustus gemiddeld 31% duurder dan een jaar geleden. Wortelen zijn 70% duurder geworden, uien 55%. Ook ketchup (+49%), tomatenpuree (+41%) en diepvriesfrieten (+39%) blijven flink duurder worden. Eieren stegen met 25% in prijs, kant-en-klare gerechten met 23%, en papierwaren met 20% – en dat terwijl de inflatie voor deze categorie vorig jaar ook al 33% bedroeg.
Verbazing over krimpflatie
Testaankoop wijst erop dat de dalende grondstoffenprijzen zich nog niet vertalen in lagere prijzen in de winkelrekken. Hoewel de prijzen op de internationale markten al sinds maart 2022 aan het dalen zijn voor plantaardige olie (-48%) is frituurolie nu gemiddeld 36% duurder in maart vorig jaar. De zuivelprijzen dalen al sinds juni 2022, maar meer dan 90% van de halfvolle melk en jonge kaas zijn nu duurder dan toen. Granen werden gemiddeld 17% goedkoper sinds oktober 2022, maar bloem en pasta zijn toch veelal nog duurder dan in oktober vorig jaar.
De consumentenorganisatie wijst met een beschuldigende vinger naar de regering: “Wij hebben het gevoel dat de regering deze crisis niet heeft aangepakt. De stijgende prijzen hebben de eetgewoonten van de meerderheid van de Belgen veranderd: ze hebben gekozen voor producten van mindere kwaliteit. Naast de impact op hun portemonnee, heeft dit ook een impact op de gezondheid van de consumenten“, zegt woordvoerster Julie Frère aan La Libre.
Ze vindt dat de Economische Inspectie meer ijver aan de dag mag leggen bij het controleren van de promotionele activiteiten van retailers, en is verbaasd dat de praktijk van krimpflatie, waarbij merken hun prijzen niet verhogen maar de verkochte hoeveelheden wel verlagen, als legaal wordt beschouwd.