De wereldwijde nummer één in chocolade, Barry Callebaut, zag zijn verkoopvolume in de eerste helft van boekjaar 2024/25 terugvallen. De oorzaak? De explosie van de cacaoprijs, die bijna verdubbelde op een jaar tijd.
Minder volume ondanks omzetgroei
Barry Callebaut verkocht in de voorbije jaarhelft 4,7% minder chocolade. Vooral in West-Europa (-7,6%) en Centraal- en Oost-Europa (-6,6%) liepen de volumes stevig terug. Toch slaagde de producent erin zijn omzet met 63,1% op te krikken tot 7,29 miljard Zwitserse frank (7,7 miljard euro), door de prijsstijging waar mogelijk door te rekenen aan klanten.
Toch lukte dat doorrekenen niet volledig en zeker niet onmiddellijk, waardoor de winstgevendheid rake klappen kreeg. De nettowinst halveerde ruim tot 30,5 miljoen frank (32 miljoen euro), een daling van 60,2%. Omdat ook de waarde van de cacaovoorraden verdubbelde, stegen de rentelasten alleen al van 72,1 naar 196,7 miljoen Zwitserse frank (210 miljoen euro). De cacaoprijs steeg immers met liefst 95% op jaarbasis.
Voorzichtig optimisme ondanks chaos
Barry Callebaut gaat ondertussen verder met zijn hervormingsprogramma ‘BC Next Level’: de chocolademaker sloot vier fabrieken en ook in België gingen al banen verloren. De doelstelling van 250 miljoen Zwitsers frank aan jaarlijkse besparingen blijft overeind, al zal het volledige effect van de maatregelen volgens Feld pas over twaalf tot achttien maanden zichtbaar zijn.
Tegelijk plant Barry Callebaut capaciteitsuitbreidingen in Noord-Amerika en Zuidoost-Azië. In Brantford (Canada) is een nieuwe site opgestart, net als een fabriek in Neemrana (India). De cacaomarkt blijft uitermate volatiel, waardoor de CEO voor het volledige boekjaar wel fors meer EBIT verwacht, maar rond de 5% minder volume.