Oranjekoorts stijgt langzaam
Die elf miljoen is nog maar het begin van – zo hopen de foodretailers – veel meer extra omzet. Als het toernooi eenmaal van start gaat, en het Nederlands elftal presteert goed, levert dit een forse omzetimpuls op. Zo noteerden de supermarkten vier jaar geleden, tijdens het voor Oranje zo succesvol verlopen WK in Zuid-Afrika, volgens onderzoeksbureau GfK een omzetplus van 120 miljoen euro. Daarvan was ruim 70 miljoen euro aan specifieke Oranje-producten toe te schrijven.
Elf miljoen is dan ook een aardige aanzet voor de komende editie van de wereldbeker voetbal. Vandaar ook dat GfK in een persbericht voorzichtig kopt “Oranjekoorts komt langzaam op gang“. Het zijn vooral de Oranje-gerelateerde A-merkartikelen, zoals Mona Oranje Toetje, Pringles Hup Holland Hup-chips en Campina Oranjevla, die de supermarktkassa’s extra doen rinkelen.
Toch is de extra omzet in de laatste twee weken van mei volgens GfK’s research director Joop Holla boven verwachting hoog. “Deze impuls is opvallend omdat de totale supermarktomzet in mei 2014 met 3,9 procent is gedaald ten opzichte van mei 2013. Die daling van 2,66 miljard euro in mei 2013 naar 2,56 miljard euro in mei dit jaar, is deels te verklaren door het feit dat Pinksteren dit jaar in juni valt en niet – zoals vorig jaar het geval was – in mei.”
Noord-Brabant en Gelderland meest Oranjegezind
GfK heeft berekend dat 9,4 procent van de Nederlandse huishoudens de afgelopen week een Oranje-gerelateerd artikel heeft gekocht in de supermarkt. Een week eerder lag dat percentage nog op 6,7 procent van de huishoudens. Het gaat dan vooral om gezinnen en kostwinners, terwijl de aandacht van ouderen voor deze artikelen achterblijft.
Voorts concludeert GfK dat de liefhebbers van Oranje-gerelateerde producten vooral in de provincies Noord-Brabant en Gelderland wonen. Inwoners van Zeeland, Zuid-Holland en de drie grote steden lopen vooralsnog niet zo warm voor deze producten, aldus GfK.
De bal is rond, de euro ook
Dat verandert wellicht als Nederland goed presteert op het toernooi in Brazilië. “Bij het bereiken van de halve finale is een additionele omzet van 50 miljoen haalbaar“, stelt Holla. “De omzetpiek was de finaleplaats in 2010, met 72 miljoen euro aan extra omzet.”
Op het mislukte EK van 2012 vielen de sportieve prestaties en de omzet zwaar tegen. Daar waar op 45 miljoen euro aan omzet werd gerekend, kwam er uiteindelijk ‘slechts’ 21 miljoen euro aan extra omzet binnen. Kortom: de bal is rond, de euro ook…