De hype rond eetlustremmende medicijnen als Ozempic leidt mogelijk tot een daling van de verkoop van calorierijke voeding. Walmart trekt aan de alarmbel, voedingsfabrikanten zijn zich bewust van het risico.
Enorm potentieel, dus enorme impact?
Consumenten die het populaire eetlustremmende diabetesmedicijn Ozempic gebruiken, kopen over het algemeen wat minder in de winkels van Walmart. Dat meldde John Furner, de Amerikaanse CEO van de supermarktketen, vorige week aan Bloomberg. Ze kopen zowel minder artikelen als minder calorieën. De retailer vergeleek het koopgedrag van shoppers die zich met een voorschrift voor het afslankmedicijn in de Walmart-apotheken melden, met de bestedingen van vergelijkbare shoppers die het geneesmiddel niet gebruiken.
Dat nieuws leidde bij beleggers en beursanalisten tot ongerustheid over de grote producenten van calorierijke voeding en snacks. Onder andere Mondelez (fabrikant van koekjes en chocolade) en PepsiCo (frisdrank en snacks) zagen hun beurskoers al terugvallen. Volgens topman Ramon Laguarta van PepsiCo is het effect tot nu toe “verwaarloosbaar”, al ziet het bedrijf wel dat de trend naar gezonder eten tot gevolg heeft dat klanten kleinere verpakkingen kopen en minder suiker en zout consumeren.
Eetlustremmers staan nog maar aan het begin van hun doorbraak. Het groeipotentieel is enorm, aangezien vijftig miljoen Europeanen en zeventig miljoen Amerikanen zwaarlijvig zijn. Tegen 2035 zou 7% van de bevolking deze medicatie gebruiken. De impact op supermarkten zou relatief beperkt blijven – die verkopen immers voldoende gezonde alternatieven. Naast fabrikanten van junkfood zouden ook bijvoorbeeld modemerken die zich toeleggen op grote maten, op termijn een impact kunnen ondervinden.