Smaken van Amsterdam Zuid-Oost
In het nieuwe horecaconcept koken startende etnisch-culinaire ondernemers streetfood uit de eigen cultuur, zoals de Indische, Pakistaanse, Surinaamse, Antilliaanse, Armeense, Egyptische, Soedanese en Ghanese keuken. De officiële opening volgt in september, maar de achtergronden van de koks kwamen onlangs al onder de aandacht in zes afleveringen ‘reality TV’.
World of Food bestaat uit een ‘foodcourt’ met toko’s van vijfentwintig etnische, culinaire ondernemers die de smaken van Amsterdam Zuid-Oost vertegenwoordigen. De koks koken er exotisch eten uit de eigen cultuur. Bezoekers kunnen op het horecaplein met 250 zitplaatsen voor gemiddeld 10 euro een maaltijd gebruiken. De ondernemers werken voor de dagelijkse operationele zaken samen in de Coöperatie World of Food.
Culinaire hotspot
De nieuwe foodhall wil een multiculturele culinaire hotspot in stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost worden. Een greep uit het exotische aanbod: sushi en Flavour Town Hindoestaanse roti van Julinaz, Creoolse gerechten van Vlé’s Biertaxi & Keuken, Supu internationale soepen, Thais eten van Sukothai Streetfood Express, gerechten uit de Punjabi-keuken van Tandoor en Antilliaans eten van D-Jay’s Tasty Food.
Onderneemster Daphne Margarite wil Nederland dan weer met Antilliaanse pasteitjes laten kennismaken. “Ik breng deze pasteitjes van tarwemeel in vijf vullingen: met rundergehakt, kip, bakelauw, tonijn en kaas. De pasteitjes behoren in het Caribisch gebied tot de dagelijkse streetfood en worden vaak als ontbijt gegeten”, vertelt ze. “Ze zijn er ook verkrijgbaar met een vulling van mosselen en oesters. Ik maak de hapjes hier voor de lunch of bij de borrel”. Ook broodjes met suddervlees, geitenvlees en bakelauw en ajaka, maaltijden in bananenbladeren, zijn bij haar toko verkrijgbaar.
Margarite kookt al jaren voor familie, kennissen en collega’s en waagt nu de sprong naar het ondernemerschap. “Het echte horecawerk moet ik nog leren, maar door de krachten te bundelen met de andere ondernemers en elkaar te steunen wordt dit geen probleem”, verwacht ze.
Foodkennis van McDonald’s
In het foodcourt bevinden zich ook gevestigde foodketens als Taste of Africa, Bacchus Studentencafé, Ates Doner, Flavour Town en All-you-can-eat BBQ. Tevens zijn ook ketens als McDonald’s en straks Subway in World of Food gevestigd.
“Mc Donald’s heeft zich nadrukkelijk als huurder aan de locatie verbonden om het project financieel rond te maken en om andere ondernemers van haar klantenstroom te laten profiteren. Ondernemer Robbert-Jan Somers opende hier dit voorjaar zijn vijfde Mc Donald’s in Noord-Holland en brengt veel kennis in foodondernemen in”, aldus Sarriel Taus, oprichter van restaurant Fifteen, en lid van de projectcommissie van World of Food.
Culturen verbinden
De internationale foodhall is ontwikkeld met stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost, projectontwikkelaar Lingotto en restaurant Fifteen in Amsterdam. “World of Food verbindt de culturen van dit stadsdeel, geeft de grote lokale informele economie een basis en zorgt voor een positieve impuls van Zuid-Oost”, vertelt Martijn Bakker, partner van Lingotto.
De projectontwikkelaar besteedde bij het herbestemmen en inrichten van voormalige parkeergarage Develstein ook ruim aandacht aan duurzaamheid. Zo is de foodhall ingericht met materialen uit een van de andere vijf parkeergarages in Zuid-Oost, die op de nominatie staan om te worden gesloopt.
De World of Food-locatie in Develstein is niettemin een tijdelijke invulling van het gebied. De parkeergarage zou oorspronkelijk plaats maken voor woningbouw, maar deze plannen vonden door de crisis geen doorgang. Er is vastgelegd dat Lingotto de garage over vijftien jaar moet slopen. Dit betekent dat de ondernemers de investering in de komende jaren moeten terugverdienen.
Springplank voor starters
World of Food wil zich op een breed publiek richten, zoals de 83.000 inwoners van Zuid-Oost, medewerkers en bezoekers van naburige bedrijven, studenten uit de omgeving en inwoners uit andere stadsdelen. Naast een breed aanbod van exotisch eten worden er in de foodhall nog evenementen georganiseerd, zoals workshops van bekende koks, presentaties, optredens en feesten.
Op de nieuwe locatie worden startende ondernemers ook zelf opgeleid. Het doel is dat koks zich in World of Food ontwikkelen tot zelfstandig ondernemer en doorstromen naar een eigen restaurant, afhaalzaak of cateringbedrijf.
De koks die de selectieprocedure voor vestiging in de foodhall met succes doorliepen, investeerden eigen geld voor het inrichten van een unit van 16 of 8 m². Daarnaast ontvangen ze financiële steun van stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost. Het project ontving tevens bijna een half miljoen euro subsidie van de Europese Unie voor de aanschaf van professionele keukenapparatuur.