De concurrentie op de Belgische foodretailmarkt wordt onhoudbaar door een teveel aan supermarkten. Zelfstandige winkeluitbaters zien de marges krimpen en vragen overheidsmaatregelen.
Moordende concurrentie
De regering moet dringend werk maken van een beperking op stuntpromoties van het type ‘1+1 gratis’ en een strikter vestigingsbeleid, stelt Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van zelfstandige supermarkten. De concurrentie is immers moordend: er is een overaanbod aan supermarkten, met name in Vlaanderen, met 2,53 supermarkten per 10.000 inwoners. Zowel de gevestigde ketens als nieuwkomers Albert Heijn en Jumbo blijven nog nieuwe winkels openen.
In de strijd om marktaandeel zetten ketens vaker in op stuntpromoties van het type 1+1 gratis. Ook de zelfstandige franchisenemers moeten daarin mee. Velen onder hen zullen een negatief boekjaar draaien als gevolg van stijgende energie- en personeelskosten en krimpende marges. Op termijn dreigt een kwaliteitserosie van het voedingsaanbod, terwijl noodzakelijke investeringen in duurzaamheid en milieu worden uitgesteld.
Frans voorbeeld
Daarom vraagt Buurtsuper.be beperkingen op stuntpromoties, net als in Frankrijk. “Vooral in verse gezonde voeding zoals groenten en fruit is dit noodzakelijk om kwaliteitsverlies te vermijden. Bovendien kunnen supermarkten alleen op hun verse voeding nog enigszins marge creëren”, luidt het.
Daarnaast wil de organisatie dat het vergunningsbeleid wordt bijgestuurd. Buurtsuper.be verwijst naar de Europese Dienstenrichtlijn van 2006, de zogenaamde ‘Bolkesteinrichtlijn’: die verbiedt lidstaten om supermarkten te weigeren omwille van economisch redenen. De Belgische regering moet binnen Europa aandringen op een herevaluatie. Ook andere Europese landen kampen met een overaanbod.
Tot slot moet Vlaanderen z’n hele distributieplanologie herzien, want ondanks het overaanbod hebben heel wat dorpen en gemeenten geen buurtwinkel meer. De overheid zou een eerstelijnsvoorziening voor minder mobiele mensen kunnen ondersteunen.