Een boodschappenautomaat voor 3.000 bestellingen per dag, een eigen betaalapp die dieven herkent en korting voor ouderen… Wie is FairPrice, de grootste supermarktgroep van Singapore?
Prijsvechten met robots
Met een marktaandeel van 35% is NTUC FairPrice veruit de grootste supermarktgroep van Singapore. De groep telt dan ook zeven verschillende winkelformats, van hypermarkten tot Cheers, dat net als rivaal 7-Eleven 24 uur op 24 open is. De supermarktgroep is een resolute prijsvechter, die niet alleen op vaste weekdagen kortingen geeft aan ouderen en kansarme klanten, maar ook zorgt dat zijn huismerken 10 tot 20% goedkoper zijn dan andere merken.
Op de internationale retailtop NRF 2024: Retail’s Big Show Asia Pacific deelt plaatsvervangend groeps-CEO Elaine Heng de innovatieve strategie en inspirerende toekomstplannen van Fairprice Group. RetailDetail zal erbij zijn, en dat kan jij ook!
220 orders per uur
Zijn prijsgedrevenheid weerhoudt Fairprice er niet van om een hypermodern en omnichannel ecosysteem uit te bouwen. Zo is er de AutoStore, het geautomatiseerd magazijn dat als een enorme automaat werkt. In het FairPrice Hub High-Tech Distribution Centre kan die vier keer sneller tot 3.000 orders per dag verwerken – indien nodig 220 orders per uur. Het gerobotiseerde systeem bestaat uit meer dan 20.000 bakken verdeeld over meerdere lagen en is anderhalf keer zo groot als een voetbalveld. De productiviteit is verviervoudigd, aldus de supermarktgroep.
Online werkt FairPrice met drie verschillende modellen: naast de klassieke leveringen vanuit het centrale, geautomatiseerde magazijn is er ook ‘same-day delivery’ binnen een straal van drie kilometer vanuit de supermarkten en hypermarkten. Voor de Aziatische klanten, die versheid absoluut cruciaal vinden, zijn die lokale bezorgingen een belangrijke versheidsgarantie. FairPrice omarmt ook ‘dark stores’, gesloten voor het publiek en in toenemende mate gerobotiseerd.
AI checkt betrouwbare klanten
Automatisatie vindt ook zijn weg naar de winkels. Een opvallend succes is de contactloze betaalfunctie in de FairPrice-app. Klanten kunnen al langer aan zelfscanning doen met hun smartphone, maar nu kunnen ze ook in de app afrekenen. Op het moment dat ze naar buiten lopen, hoeven klanten enkel nog een QR-code te scannen. Gewapend met slimme algoritmes berekent de kiosk onmiddellijk hoezeer de klant te “vertrouwen” is.
Het systeem bekijkt het profiel van de consument, samen met de items in het winkelwagentje. “Als je bijvoorbeeld een paar hele dure wijnen meeneemt, en dat is de eerste keer, dan zal er waarschijnlijk iemand naar je mandje komen kijken en het controleren. Na een tijdje, misschien al na het tweede bezoek, zullen we weten dat je een betrouwbare klant bent”, legde ‘head of digital business’ Johnny Wong uit aan Singapore Business Review.
Liefst 80% van de gebruikers betaalt inmiddels twee keer per maand of meer via de FairPrice-app, wat de app ook de prijs voor “Singapore User Experience of the Year – Retail” opleverde. Nu wil FairPrice die data natuurlijk ook gaan gebruiken om de voorkeuren van klanten beter te begrijpen en om de winkelervaring te personaliseren, van productsuggesties tot op voorhand signaleren of iets beschikbaar is in hun dichtstbijzijnde winkel.
De vooruitstrevende Aziatische retail zelf ontdekken? Vijf dagen lang neemt de Retailhunt je mee op het beste van de tours en het programma van de NRF Big Show 2024 in Singapore.