In drie Europese landen vertegenwoordigden huismerken in 2021 meer dan de helft van de verkochte FMCG-volumes: Zwitserland, België en het Verenigd Koninkrijk.
Lager geprijsd
Liefst 57,6% van de verkochte producten in Zwitserse supermarkten zijn huismerken. Daarmee is Zwitserland Europees kampioen. De zilveren medaille is voor België, waar private label een aandeel heeft van 54,6%. Het podium wordt vervolledigd door het VK, met een volumeaandeel van 50,4% voor distributiemerken.
Het waarde-aandeel van die huismerken ligt doorgaans wel beduidend lager: een logisch gevolg van het feit dat supermarkten hun huismerken vaak inzetten als goedkoper alternatief voor A-merken. Zwitserland is een uitzondering: in omzet hebben huismerken daar een aandeel van 51,9%. In België is het verschil veel groter: private label vertegenwoordigt er een omzetaandeel van 36,3%, wat erop wijst dat huismerken er significant lager geprijsd zijn dan nationale merken.
Grote verschillen
Eén en ander blijkt uit de nieuwste editie van het International Private Label Yearbook, een uitgave van PLMA (de associatie van de huismerkfabrikanten) en onderzoeksbureau NielsenIQ. Al sinds 1998 geeft dat jaarboek een overzicht van de trends en cijfers voor huismerken in 18 Europese landen.
In precies de helft van de 18 onderzochte landen bedraagt het volumeaandeel van huismerken meer dan 40%. Al zijn er wel erg grote verschillen: Turkije is een opmerkelijke achterblijver, met een aandeel van amper 5,7% voor huismerken. Hier hebben de nationale merken het terrein nagenoeg voor zich alleen.
Pindakaas en surimi
Opmerkelijk: veruit de sterkst stijgende huismerkreferentie in België in 2021 was pindakaas, met een groei van liefst 35,2% in volume en 23,8% in waarde. De productcategorie met het hoogste aandeel private label is gerookte vis (93% in volume, 91,7% in waarde).
De grote winnaar in Nederland was surimi, met een groei van 23,5% in volume en 25,6% in waarde. De categorie met het hoogste aandeel onder huismerk in dat land is verse pizza (94,7% in volume, 95,4% in waarde).