RD: Anno 45% meer wagens verkopen, hoe doe je dat ?
Karel Cardoen: een stuk van de verklaring zit natuurlijk in de conjunctuur. Cardoen doet zijn voordeel met de verstoring van vraag en aanbod. Wij kunnen in markten die met een enorm overschot kampen heel interessante loten op de kop tikken die we hier vervolgens aan onklopbare condities kunnen verkopen. Dit crisisjaar is voor ons ideaal.
RD: In de sector staat niet alleen de verkoop onder druk, ook de marges zijn catastrofaal. Hoe scoren jullie daar?
Karel Cardoen: Het aantal verkochte wagens steeg zoals gezegd met 45%; tegelijkertijd noteerden we een omzetstijging van “slechts” 34%. De officiële dealerships geven vandaag zowat heel hun marge weg. Wij verkochten ook aan duidelijk lagere prijzen en toch konden we onze marge stabiel houden. Ook de verhouding tussen het aantal nieuwe wagens en bijna nieuwe wagens (met gemiddeld 15.000km) op de teller blijft stabiel: fifty-fifty. Cardoen is en blijft een kerngezonde onderneming.
RD: Die omzet, realiseren jullie die enkel en alleen met de verkoop of hebben jullie hier de afgelopen jaren extra’s kunnen aan toevoegen?
Karel Cardoen: In ieder van onze autosupermarkten hebben we een eigen onderhoudsafdeling. Mede dankzij de steun van Bosch, toch één van de belangrijkste toeleveranciers in de automotive sector én leverancier van state of the art elektronische diagnoseapparatuur, leveren wij perfect onderhoud voor elk merk. Ook het prijsniveau voor een onderhoud zit 10 tot 20% onder de tarieven van het dealernet. We bieden onze klanten ook bijzonder voordelige onderhoudscontracten en formules met een verlengde waarborg aan.
RD: enkel jaren geleden scoorden jullie erg goed met de lancering van de Dacia Logan. De Chinese Brilliance deed het minder briljant? Mogen we nog dergelijke stunts verwachten?
Karel Cardoen: De Dacia’s deden het inderdaad schitterend. We voelden – voor Renault het zelf doorkreeg – dat er een markt was voor degelijke maar no-nonsense budgetcars. De Chinese Brilliance was een grote mislukking. De Chinezen zijn nog niet klaar voor de Europese markt. Dat zal nog enkele jaren duren omdat hun focus nog ligt op de groei van hun interne markt. Maar komen doen ze zeker. Ze hebben een achterstand in te halen voor de klassieke wagens, maar het zou wel eens kunnen dat zij dé trendsetter worden voor elektrische auto’s. We volgen het op de voet.
RD: Jullie opereren vandaag vanuit een 9tal vestigingen; 3 in eigen beheer en 6 franchise filialen. Hoe ziet voor u het ideale Cardoen-netwerk er uit?
Karel Cardoen: Een beetje à la Ikea. Een eerder beperkt aantal vestigingen die we laten doorgroeien. We denken dat er ruimte is voor een 7tal grote vestigingen in de buurt van de 7 grootste stedelijke centra. Die centra nemen we liefst in eigen beheer . Daarnaast is er wel ruimte om via een franchise formule de kleinere regio’s te bedienen.
RD: Cardoen bestaat dit jaar 60 jaar en ondertussen ging ook de derde generatie Cardoen’s aan de slag. Blijft Cardoen ook in de toekomst een familiebedrijf?
Karel Cardoen: Mijn kinderen Bert en Sofie zijn als derde generatie al enige tijd actief binnen Cardoen. Bert houdt zich bezig met de inruilwagens en Sofie met de marketing. Zelf kijk ik vooral toe op de strategie van de groep. Maar voor de toekomst zijn alle opties open. Een MBO, een fusie, een verkoop, niets is uitgesloten. Vandaag is er echter nog niets beslist.