RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Albert Heijn België wordt groots, geen proefje,” zegt Corné Mulders.

icon
In bleed9 februari, 2011

 

Corné Mulders, de manager van Albert Heijn België en gesteund door managing director van Pride/TBWA Ann Maes, liet zich natuurlijk niet in de kaarten kijken. Toch lichten ze een klein tipje van de sluier over waar ze heen willen in het Belgenland.

 

Draait het enkel om België of kadert de zet in een bredere Europese expansie?

C.M. : Ahold is een wereldwijde retailer die steeds is voorbereid op mogelijke expansie. Met België voegen we de daad bij het woord. Buiten België zijn we aan het analyseren in welke andere landen we zouden kunnen zakendoen.

 

Dat we Europees denken, is in ieder geval wel een zekerheid! Alles kan, het ligt er gewoon aan welke opportuniteiten en mogelijkheden zich voordoen.

 

Albert Heijn heeft een zeer karakteristiek model, onder meer qua assortiment, promoties, klantenmagazine, etc. Volgt Albert Heijn in België hetzelfde beproefde concept?

C.M. : Daar zijn we volop mee bezig. Maar over assortimentskeuze en prijszettingen kan ik me momenteel niet uitlaten. Onze nieuwe collega’s lezen uw portal gretig mee. Zoveel hebben we in Zaandam reeds begrepen…  (lachend) Wanneer de winkel open gaat, zal zeer veel duidelijk worden.

 

Komt er een apart inkoopteam voor België, of enkel voor de Belgische producten? Welke verhouding Belgisch ten opzichte van Nederlands assortiment zullen zij respecteren?

C.M.: Goed geprobeerd. (lacht) Wij vertrekken vanuit de klant, die staat centraal. Zo werken en denken wij. Wij zitten in de detailhandel, letterlijk. Onze eerste winkel zal ons dan ook zeer veel leren. De consument bepaalt!

 

Ik kan ook bevestigen dat er een apart inkoopteam komt voor de typisch Belgische producten. Als je als bedrijf echt meent dat de klant in het middelpunt staat, heb je mensen nodig die de klanten begrijpen.

 

Wij hebben als AH-Nederlanders niet de pretentie dat we de Belgen ten volle zullen kunnen snappen. Wat ik ook lees of doe, ik zal nooit een Vlaming zijn. Wat ik wel weet is dat we een beproefde formule hebben, die ook door veel Vlamingen wordt bezocht. Wij zullen ons dankzij Belgische mensen aanpassen aan de zaken die de plaatselijke consument nodig acht.

 

Foto: De indrukwekkende laadhal voorbestemd voor de Belgische supermarkten in het AH distributiecentrum in Tilburg.

Hoeveel invloed hebben broer en zus Van Ende op de assortimentssamenstelling?

C.M. : Het zou dom zijn van ons om hun winkelervaring niet mee te nemen. Desalniettemin zijn er ook nog andere belangrijke bronnen, zoals de ervaringen van de medewerkers die we aangenomen hebben, leveranciers en klanten. Ook cijfers zoals die van GfK en Nielsen zijn belangrijke indicatoren.

 

Als we alle bronnen bij elkaar leggen, krijgt de strategie vorm die we als team willen voeren. Net zoals in de schoolboeken dus.

 

Wat verwacht je van de Belgische industrie op het gebied van mee- en vooruitdenken?

C.M. : We zijn aangenaam gecharmeerd door de positieve medewerking. Wij zijn natuurlijk voor veel leveranciers geen onbekende retailer. Met de meesten hebben wij al een decennialange samenwerking. Gelukkig verandert dat niet als je wil groeien en een tiental kilometer verderop winkels opent.

 

Simpel gesteld: als je wil groeien zijn ook de leveranciers blij! Je mag niet vergeten dat we  inmiddels 124 jaar op de markt meespelen.

 

Is Hema een mogelijk entreekaartje tot België,  met zijn 60 Vlaamse, 20 Brusselse en Waalse winkels, én een IT-afdeling op dezelfde locatie als jullie in Wilrijk?

C.M. : Neen. We werken aan de Belgische Albert Heijn en verder niks. In dat kader zijn we op zoek naar mooie winkels op de juiste locaties.

 

Zou een Nederlandse franchisenemer in België een winkel kunnen beginnen?

C.M. : Alles is mogelijk. Waarom niet. We komen naar België om succesvol te zijn. U begrijpt dat de kostenstructuur die opgezet is, niet voor één winkel is bestemd. We spelen in op elke gelegenheid die zich voordoet.

 

Het is zonder meer ons doel om hier zeer succesvol te zijn en te groeien. Zoveel mag duidelijk zijn! (lacht) Iedereen die hieraan mee wil werken, is welkom.

 

Op welke winkeloppervlakte mikken jullie om het concept neer te poten?

C.M. : Wij zijn in Nederland in staat supermarkten succesvol te laten draaien met een palet  vanaf 600 m² tot en met zeg maar 4000 m².  Dat zou in België ook kunnen. Het begint bij een goede locatie. Vervolgens kijken we of we daar onze formule kwijt kunnen. Als we daar slaagkansen in zien, doen we het.

 

Welk percentage maakt het huismerk uit in het totale assortiment? Verwacht u in België hetzelfde?

C.M. : In Nederland ligt de omzet in huismerk boven de 50% van het totaal, mede omdat ook de omzet in artikelen van de versafdeling van het huismerk is.

 

In Nederland is de merkarchitectuur van AH private labels drielaags. Ook in België?

C.M. : Dat klopt ja. Die opbouw kan ik je bevestigen.

 

De verschillende lagen van onze private label zitten als volgt ineen. We hebben EuroShoper als budgetlijn. Dan hebben we het reguliere AH huismerk. Tot slot zijn er de labels  AH Excellent en AH puur & eerlijk voor meer bijzonder assortiment, het ene vrij luxe en het ander heel duurzaam.


Wanneer en waar openen de volgende winkels?

C.M. : Ik hoop zeer snel.

 

Van zodra er zaken concreet zijn, doen we het netjes en laten we het weten.  Jij bent alvast erg bedreven geweest in het vinden van de locaties die onze interesse hadden. (lacht) Vandaar dat we het gepast vonden om vandaag met je rond de tafel te zitten. (RetailDetail kende reeds in November 2010 de plannen van Supermarkt Van Ende, maar wachtte op bevestiging van AH, nvdr.).

 

Wel kan ik bevestigen dat we ons éérst concentreren op Vlaanderen. Dit kunnen we nog beredderen met rechtstreekse steun vanuit Nederland.

 

Klopt de stelling van Professor Gino van Ossel, namelijk dat jullie initieel voor een overname van Carrefours Belgische activiteiten gingen?

C.M. : Geen idee. (lachend)

 

Hoe zal AH zich op de Belgische markt positioneren binnen de prijs-kwaliteitsmatrix en ten opzichte van andere spelers?

C.M. : Daar hebben wij ideeën over, maar het zal de klant zijn die het ons zal vertellen. Het hangt er allemaal vanaf hoe hij of zij reageert. Centrale factoren zijn de appreciatiegraad, het spel van vraag en aanbod en zo meer.
 
Het gaat er ons niet om een strijd aan te gaan met om het even wie. We vertrekken vanuit onze eigen visie, eigen sterkte en kernwaarden. Kortom, Albert Heijn is Albert Heijn. In die hoedanigheid zijn we ervan overtuigd dat we iets kunnen bieden wat ons onderscheidt van de huidige spelers.

 

Het is nu gewoon hopen dat de klant dat ook vindt. Hoe de collega’s  daarop reageren, zullen we gauw genoeg zien en beleven! Uiteindelijk geeft de klant aan hoe aardig ze je vinden, niet de concurrent.

 

Wij hebben evenwel alle scenario’s klaarliggen, vergis je niet…

 

In België is alles per kilo geprijsd. Bij Colruyt prijzen ze per 500 gram. Wat gaat AH doen?

C.M. : Daar zijn we druk mee bezig. (geamuseerd) We willen het graag in één keer goed doen, daar zijn we elke minuut van de dag mee bezig.

Kijk, je zult het toch moeten ervaren in de winkel, net als wij. Het totaalplaatje zal te bezichtigen zijn in maart bij de familie Van Ende te Brasschaat. 

 

Zal de expansie snel gebeuren?

C.M. : We zijn zoals ik al zei, echt niet naar België gekomen voor enkele winkels. We zullen hier blijven, wees gerust! Dit is geen “pilot store “of een “projectje”! We zijn vastbesloten en willen de klant een mooie formule aanbieden.

 

De rest kan snel gaan, vermits Nederland niet ver weg is qua logistiek. We hebben in Nederland twee landelijke distributiecentra, maar ook een aantal regionale distributiepunten. Vlaanderen zal hoofdzakelijk vanuit Tilburg bevoorraad worden. Wat natuurlijk een comfortabel gevoel geeft naar expansie toe…

 

Over ambitie gesproken! Gaat u voor een plaatsje in de top 3?

C.M. : Bij ons bedrijf hoort een gezond verwachtingspatroon, anders zijn we geen AH’ers. Top drie zou mooi zijn! Nogmaals, het belangrijkste is ervoor te zorgen dat de klant ons een warm hart toedraagt en ons als keten weet te accepteren. De rest komt vanzelf. Laten we het daar voorlopig bij houden.
 

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN