RD: Voel je bij Spar Retail stilaan de hand van de Colruyt-groep?
AG: Zeker. Migratie is een kernbegrip bij Colruyt en binnen Spar Retail merk je dat ondermeer aan het nieuwe kassasysteem en de automatische bevoorrading. Maar die migratie is zeker geen nadeel. Je voelt heel goed hoe binnen Spar Retail de mindset veranderd is. Onze lokale winkelier-ondernemers zijn van ‘ik’ geswitcht naar ‘wij’. Zij beseffen dat ze als groep sterker staan dan individueel.
RD: Kan je ons daarvan een concreet voorbeeld geven?
AG: Paginagrote dagbladadvertenties! Onhaalbaar voor de lokale winkelier maar wel mogelijk in groep. Onze media-aanpak is totaal veranderd. We koppelen regelmatige verschijningen in de dagbladen aan de traditionele folder en met succes. Zowel de sales als het imago varen er wel bij.
RD : Heeft die mediastrategie ook een impact op jullie manier van werken?
AG : inderdaad. Door met dagbladadvertenties te werken , kunnen we een stuk sneller schakelen dan met de folder, maar je werkt dan wel met minder producten. En dat heeft zo zijn gevolgen. De directe impact op de sales is een stuk sterker. In de eindejaarsperiode hadden we via de dagbladadvertenties een cava in aanbieding die zeer goed scoorde in Test Aankoop. We moesten met 6 vrachtwagens de baan op om de vraag te kunnen volgen.
RD : Wat kunnen we in de nabije toekomst nog verwachten van Spar Retail.
AG : Het is iets te vroeg om daar al op te antwoorden. We zitten middenin een leer- en veranderingsproces. We leren van elkaar met respect voor zowel de kracht van de groep als de dynamiek van het lokale ondernemerschap; een troef die we nooit mogen verloochenen. Veel werk gebeurt in de commissies, zoals bijvoorbeeld de assortimentscommissie. Al die energie geeft ons vertrouwen voor de toekomst.