‘Out met een báng’
Jumbo houdt van tradities: de keten trakteert klanten van elke nieuwe winkel op de openingsdag op appeltaart en houdt opzwepende winkelwedstrijden om de medewerkers van overgenomen formules waarvan onherroepelijk het licht uitgaat tot het uiterste te motiveren.
In 2011 ging Super de Boer swingend naar het einde en werd het SdB-filiaal in het Groningse Bedum gekroond als laatste beste winkel van deze van origine ondernemersformule.
SdB’s operationeel directeur Jan Heuving zei destijds dat Super de Boer “…moet out gaan met een báng“. Geen knock-out, want daarvoor was de formule al te zeer aangeslagen en wenkte voor de grotere vestigingen het aanlokkelijke perspectief van Jumbo, met zijn geprognosticeerde mega-omzetgroei.
Daar kan je nog een feestje van maken, maar de afbouw van C1000 voltrekt zich toch in een heel ander sentiment. Hoewel Jumbo ook hier een winkelwedstrijd organiseert om de motivatie op peil te houden, geeft dit feestje voor veel C1000-ondernemers toch het gevoel van dansen op de vulkaan.
Rouwverwerking
Het is bekend dat veel ondernemers met de allergrootste moeite afscheid nemen van ‘hun C1000’. De website van de Vereniging C1000 – het overlegorgaan tussen ondernemers en organisatie – schrijft op zijn homepage nu al over C1000 in de verleden tijd en begin deze week werd bekend dat er in november een boek zal verschijnen dat ‘C1000 – Afscheid van een formule’ zal heten.
Via een speciale website kunnen ondernemers hun verhalen en anekdotes over C1000 aanleveren, die de auteurs eventueel in het boek zullen verwerken. Het is onderdeel van een proces van rouwverwerking dat veel complexer is dan ten tijde van de ontmanteling van Super de Boer. Een proces dat nog wel zal voortduren, want het zal niet het laatste slotfeest zijn geweest van C1000’s winkelwedstrijd die – ook veelzeggend – de ‘C1000 Battle’ heet.
De winnaar van nu, de Oldenzaalse C1000 van Björn Kuipers, zal zeker nog één of misschien wel twee opvolgers krijgen van deze jaarlijkse winkelwedstrijd die vanwege het voortdurend uitdunnende deelnemersveld elke editie een dikkere rouwrand zal krijgen.
Legendarisch sterven
De naam voor de winkelwedstrijd van C1000 is veelzeggend: de winnaar van de C1000 Battle is in eerste instantie Jumbo. Maar die Battle is vooralsnog lang niet gestreden: Matthijs Moeken, de C1000-marketingdirecteur die al te veel leven in C1000 blies en nu voor Jumbo aan de slag gaat, sprak deze week van ‘de sfeer van een rouwkamer’ bij C1000.
Juist daarom is er volgens Moeken in het afbouwplan bepaald ‘om C1000 legendarisch te laten sterven’. Of dat de rouwende C1000-ondernemers troost biedt, is nog maar de vraag. Moeken is een manager en gaat maandag gewoon bij Jumbo aan de slag. Maar de C1000-ondernemers die jarenlang hun ziel en zaligheid in de formule hebben gestoken, ploeteren voort met een legendarische doodsstrijd in het vooruitzicht.
De komende twee jaar zullen niet gemakkelijk worden. Zeker niet voor de ondernemers, maar ook niet voor het Jumbo-management. De C1000 Battle is verworden tot ingewikkelde ondernemerspsychologie. Geen sinecure, als rationele bedrijfsvoering en financieel management je core business zijn. Daar helpt geen appeltaartje bij, noch een winkelwedstrijd.