Bij Decathlon start je als medewerker in de winkel en kan je vanaf de werkvloer doorgroeien naar andere opdrachten. Zo kwam ik in ’97 Herman Van Beveren tegen als ambitieuze winkeldirecteur in de Decathlon aan de Noorderlaan in Antwerpen. Vandaag is hij algemeen directeur van Decathlon Benelux. Onze gesprekspartner Ilya Chardome schopte het van winkelmedewerker tot marketing- en communicatieverantwoordelijke.
RD: Ilya, gaat het nog steeds even hard als in jou beginjaren bij Decathlon?
IC: Absoluut. Decathlon is een groep die constant in beweging is. ‘Expansion is our second name’. Alle afdelingen – we verenigen zowat 75 sporten onder één dak – moeten volgen. Dat lukt enkel als je met mensen kan samenwerken die dezelfde visie en ambitie delen. Door onze snelle expansie, kunnen we onze medewerkers een groeitraject voorstellen met heel reële en mooie doorgroeimogelijkheden en dat loont.
RD: Wel een mooie opdracht voor de medewerkers van Decathlon HR.
IC: Zij weten wat te doen, ja. We weten bijvoorbeeld nu al dat we in 2011 opnieuw ongeveer 750 collega´s extra nodig hebben. Gelukkig worden die starters omkaderd en gesteund door een sterke groep. En het leuke van onze job is dat wij altijd bezig zijn met een zalig product: SPORT!
RD: 750 nieuwe mensen. Mogen we daar uit afleiden dat er heel wat nieuwe Decathlons zitten aan te komen?
IC: Afhankelijk van de grootte van de winkel en het rendement varieert ook het aantal FTE´s. We hebben minimum een 50-tal medewerkers per winkel , maar voor megastores zoals bijvoorbeeld Antwerpen of Alleur mag je dat aantal vermenigvuldigen met factor 4. In die winkels zijn 200 collega´s het minimum om de klanten de service te geven die ze verdienen. Als je weet dat we binnen afzienbare tijd Maasmechelen, Namen en Waver openen, kan je maar best voorbereid zijn.
RD: Retaildetail heeft via de wandelgangen opgevangen dat er kortelings nog één extra grote Decathlon opent in het Noorden ?
IC: (lacht) Dan weet je meer dan ik … Maar die kans is inderdaad reëel. Als je 750 nieuwe mensen zou moeten verdelen over 3 nieuwe winkels , dan zouden die nieuwkomers omzetten moeten draaien zoals onze winkels in Alleur en Antwerpen. Als je weet dat Antwerpen en Alleur op 2 en 3 staan binnen heel de Decathlon groep, zou RetailDetail wel eens gelijk kunnen hebben. Meer kan ik daarover op dit moment nog niet kwijt.
RD: Jullie hebben 75 sporten onder één dak. Welke zijn voor Decathlon de meest lucratieve disciplines?
IC: Dat is vooral afhankelijk van hoe belangrijk en populair een sport is, plus ons marktaandeel in de discipline. Er zijn sporten die als sport misschien minder belangrijk zijn, maar waarin ons marktaandeel erg stevig is. Bergsport,fitness en fietsen draaien een enorme omzet maar wel met die kanttekening dat onder de noemer fitness en bergsport veel leisure wear verkocht wordt .
RD: Jullie organisatie stuurt ook 2 Nederlandse winkels aan?
IC: Dat klopt, in Kerkrade en Amsterdam, en we stellen vast dat op dit momenteel België en Nederland twee erg verschillende markten zijn. Onze naambekendheid in België ligt een stuk hoger dan in Nederland. Onze Nederlandse vestigingen leveren een mooie bijdrage aan het rendement, maar we moeten er wel veel meer acties opzetten om de Nederlandse klant over de vloer te krijgen.
RD: Maar dus liggen er ook in Nederland nog expansiemogelijkheden open?
IC: Wees gerust. Voor België houden we rekening met een verviervoudiging van ons actuele winkelbestand, maar in Nederland is de rek nog gigantisch groot.