RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Logistiek als toegevoegde waardegenerator voor e-commerce business

icon
In bleed26 mei, 2011

Er zijn zo van die vragen die elke online retailer bezighouden. Ze hebben verrassend vaak te maken met de logistieke kant van het e-retailverhaal. Zoals hoe en wanneer de consument zijn bestelling geleverd wil hebben. En binnen welke termijn? Hoeveel wil hij daar dan voor betalen? Kortom, wat is het precies dat de consument verwacht? Om het antwoord op al die vragen te weten te komen doet het Vlaams Instituut voor de Logistiek onderzoek naar e-fulfilmentoplossingen.

Wat is het VIL?

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw is de Vlaamse ‘competentiepool’ voor logistiek, dit wil zeggen het kenniscentrum dat Vlaamse bedrijven helpt om innovatieve logistieke projecten te realiseren en alsdusdanig de competitiviteit van de Vlaamse logistieke sector te verhogen. De missie, doelstellingen en activiteiten van het VIL zijn vastgelegd in een overeenkomst met de Minister van Innovatie, Ingrid Lieten. Hoofdactiviteit is om, via concrete collectieve onderzoeksprojecten en de daaruit volgende disseminatie, vernieuwende  logistieke concepten en technologische ontwikkelingen bij Vlaamse bedrijven ingang te doen vinden.

Wat houdt het project E-commerce/E-fulfilment in?

De Belgische e-commercemarkt kent nog een zeer belangrijk groeipotentieel, maar eveneens nog grote uitdagingen. Niet het minst op logistiek vlak. e-Shops die een breed en gevarieerd gamma aan afleveropties aanbieden, hebben een belangrijke stap voor, zo getuige een aantal (vooral buitenlandse) webshops. De juiste keuze van de logistieke afhandeling bepaalt immers meer en meer het succes van online winkelen en heeft rechtstreekse invloed op retentie van online consumenten.

Daarom heeft het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL)  een praktisch onderzoeksproject rond e-fulfilment opgestart. Naast BeCommerce hebben ondertussen negen bedrijven (Colruyt Group, Krëfel, bpost, Fiege, Neckermann, Unigro, P&G, Libridis en Mondial Relay) hun actieve steun toegezegd aan het project. Het doel van dit collectief onderzoeksproject is om na te gaan welke verbeteringen er nodig zijn bij de logistieke afwikkeling van e-commerce bestellingen (zowel vanuit het oogpunt van de online shopper als vanuit het oogpunt van de e-shop). Ook wordt nagegaan in  welke mate deze verbeteringen haalbaar zijn en in de praktijk gerealiseerd kunnen worden (door middel van proefprojecten). De uiteindelijke doelstelling is het verruimen van de Belgische e-commerce markt door betere en meer efficiënte en meer waarde toevoegende logistieke oplossingen te ontwikkelen.

Waarom verdient e-fulfilment zoveel aandacht?

Een belangrijke factor om het vertrouwen in online aankopen te laten groeien en om de eindklant opnieuw op je site te laten bestellen, is zorg dragen voor de gewenste wijze van aflevering van de bestelling. De goederen moeten op het juiste moment, op de juiste locatie en in de juiste omstandigheden geleverd worden. Als dit niet gebeurt, zijn alle andere inspanningen (leuke website, gemakkelijke betaalmethode, groot aanbod aan producten, enz.) voor niets geweest. De logistieke afwikkeling van fysieke producten die via het internet worden besteld, is dus geenszins te onderschatten. Het afleverproces is ook een mogelijkheid om op moment van levering meer diensten en meer toegevoegde waarde voor de klant te creëren.

Binnen de meeste organisaties focussen de mensen en de middelen op de pre-sales en saleselementen van het online proces. Nochtans nemen deze slechts 5 à 10 minuten van het hele aankoopproces in beslag, terwijl het aflevergedeelte tot meerdere dagen kan duren! Het is dus het ‘na-aankoop proces’ of de e-fulfilment die de consument voor de langste periode bezighoudt. Deze hele e-fulfilmentervaring (vanaf het moment dat een order werd geplaatst tot en met de ontvangst ervan) is dus erg bepalend voor het  (weder)aankoopgedrag van de consument.

Ook het hoge percentage van mislukte afleveringen (tot 30% van de leveringen mislukt bij de eerste afleverpoging) en de daaruitvolgende kosten ondersteunen het belang van succesvol afleveren. De gehele klantenervaring moet goed zijn, incl. het stadium na plaatsing van de bestelling en  de levering. Ook het vlotte verloop van retouren hoort hierbij.

Wat is er uniek aan dit VIL-onderzoek?

Elke webshop wil weten wat de online consument wil: hoe en wanneer wil men de bestelling geleverd hebben: thuis, op het werk, op een afhaalpunt, ‘s morgens, ’s avonds, op zaterdag enz.? Hoe snel moet de bestelling geleverd worden? Hoeveel wil men daarvoor betalen? Het zijn enkele van de vragen waar het VIL een antwoord op wil formuleren.

In onze buurlanden waar internetkopen al veel sterker is ingeburgerd, is dergelijk marktonderzoek niet nieuw. Een bevraging opgebouwd rond de logistieke afwikkeling van internetbestellingen gebeurt nu echter voor het eerst in België.

Waarom doet u beroep op de e-(re)tailer?

Om inzicht te verwerven in de behoeften van de consument loopt er op dit moment een uitgebreide consumentenbevraging. Te weten komen op welke manier de online klant zijn/haar bestelling wil geleverd hebben, is echter niet voldoende. Even belangrijk is om een duidelijk beeld te verkrijgen van de huidige (en eventueel geplande) logistieke afwikkeling van internetbestellingen door de e-shops zelf. Om hier een zicht op te krijgen, is het van belang dat zoveel mogelijk e-(re)tailers deze e-fulfilment enquête invullen.

Alleen door voldoende informatie kunnen er ‘gaps’ gedetecteerd worden tussen de afleverbehoeften van de Belgische consument en het logistieke aanbod van de webwinkels vandaag. Op basis daarvan kunnen er dan efficiënte e-fulfilment oplossingen uitgewerkt worden die tegemoet komen aan de werkelijke noden van de markt. Uiteindelijk kan dit leiden tot een hogere penetratie van e-commerce. Deelnemers aan de enquête kunnen aankruisen om al dan niet de resultaten van de bevraging (uitgebreide executive summary) te willen ontvangen.

 

Neem nu deel aan de enquête!

 

Waar kan men terecht voor meer informatie?

Voor meer informatie over dit E-Commerce/E-Fulfilment project kan u op de website van het VIL terecht (www.vil.be) of contact opnemen met:
Goedele Sannen, Senior Expert, goedele.sannen@vil.be of Rudi Bonneux, Programma Manager Supply Chain Organisation, rudi.bonneux@vil.be
 

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN