RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is La Place de reddingsboei voor noodlijdend V&D?

icon
RetailDossier22 januari, 2015

Google houdt van La Place

Sommigen beweren dat V&D haar succesvolle restaurantconcept La Place moet verkopen om de herpositionering te financieren. Dat zou echter het domste zijn wat de nieuwe directie van V&D kan doen. Shoppen bij V&D is niet leuk, V&D is niet verrassend, V&D is vlees noch vis. La Place daarentegen is vlees, vis en nog veel meer. En vers bovendien: een schril contrast met V&D, dat helaas de tol moet betalen omdat het onvoldoende is mee-ontwikkeld met de uiterst dynamische retailsector. Het is verbazend hoe de organisatie die de ontwikkelingen niet kon bijbenen, tóch een kakelvers en succesvol restaurantconcept kan bevatten.

 

La Place is immers zeer succesvol en timmert ook internationaal aan de weg, met spraakmakende restaurants, zoals op de luchthaven van Denpasar (Bali, Indonesië) en in de VS. In The Google Building in New York is La Place het veruit de favoriet van de medewerkers van Google. “Bij Google werken mensen van 70 nationaliteiten die uit verschillende restaurants kunnen kiezen. Hun voorkeur gaat massaal uit naar La Place”, vertelde topman Bart van den Nieuwenhof vorige week tijdens het Anton Dreesmann jaarcongres in Utrecht.

 

De naamgever van dit congres zou bij leven met lede ogen hebben aangezien hoe zijn V&D anno 2015 in de versukkeling is geraakt. Toch kende ook La Place moeilijke tijden: “In 2012 ging het niet zo goed”, zei Van den Nieuwenhof vorige week. “Onze vestigingen aan de snelwegen deden het prima, maar in de binnensteden hadden we het moeilijk. Bezoekersaantallen aan de stadscentra daalden, er kwam nieuwe concurrentie en fast food ging meer op de prijs zitten.”

 

Loyaliteit en storytelling

Het siert Van den Nieuwenhof dat hij één factor niet expliciet benoemt, en dat is het gegeven dat veel binnenstadsvestigingen van La Place onder één dak met V&D zitten: dat is nou eenmaal niet de formule waarvoor shoppers naar de binnenstad trekken. Toch is La Place erin geslaagd om het tij te keren: volgens de topman dankzij de combinatie van een goed loyaltyconcept en het veel beter vertellen van het verhaal van La Place als een keuken waar met 100 procent verse ingrediënten wordt gekookt.

 

“In de restaurants staan de klanten letterlijk bij ons in de keuken, alleen wisten ze tot voor kort niet hoe vers wij voor hen koken”, aldus Van den Nieuwenhof, “omdat we ons verhaal niet vertelden. Dat doen we nu veel beter. Bovendien hebben we een loyaliteitskaart en een loyaliteitsapp die La Place Extra’s heet. Daarmee spaar je niet, maar krijg je bij elk bezoek iets extra’s. Het resultaat is dat we de afgelopen zeven maanden weer meer mensen aantrekken dan de gemiddelde bezoekersaantallen in de binnensteden.”

 

La Place is het enige goede nieuws voor V&D

Maar wat betekent dit nu voor V&D? La Place blijkt in staat te zijn om klanten aan te trekken die juist naar dit versconcept op zoek zijn: het warenhuis functioneert niet als klantentrekker voor La Place, maar het omgekeerde is het geval. Dat is een belangrijk gegeven voor het management dat zich ten doel heeft gesteld om V&D weer eigentijds te maken, want op dit moment is La Place het enige goede nieuws voor V&D. Als het noodlijdende warenhuis deze kroonjuwelen verkoopt, en er is geen zicht op een strategisch scenario zonder deze verse motor, dan kunnen de 63 warenhuizen de gordijntjes wel sluiten.

 

Gevraagd naar het perspectief voor V&D opperde marketingexpert Paul Moers deze week dat V&D zich goed kan ontwikkelen als een soort ontmoetingsplek waar je kunt eten en drinken en waar je ondertussen ook online en offline kunt kopen. Daarmee slaat Moers de spijker op zijn kop en hij benoemt ook de mogelijkheden van kruisbestuiving tussen La Place en V&D.

 

Vers & Divers

V&D moet niet proberen een (goedkopere) Bijenkorfkloon te worden, maar het is wel noodzaak dat het keuzes maakt en veel exclusiever gaat inkopen. V&D moet gaan voor assortimenten waarmee het bedrijf zijn visitekaartje afgeeft en die niet ook elders (online) te verkrijgen zijn, met speciale deals die het met merkleveranciers sluit. Om assortimenten te bieden, waarvoor shoppers naar de winkels komen: Vers & Divers.

 

V&D heeft de locaties om zich als een soort uitvalsbasis voor shoppers te manifesteren, waar ze van vers eten en drinken kunnen genieten – uiteraard van La Place – en waar ze hun aankopen tijdelijk even in bewaring kunnen geven. Of waar ze hun (online) bestellingen juist komen ophalen. En zo zijn er nog tal van services denkbaar, zoals werkplekken of locaties waar je kunt afspreken. Waar iets te doen is: een optreden, of een presentatie. En waar je uiteraard vooral ook kunt shoppen; dat spreekt voor zich.

 

Een middenklasser met een racemotor onder de kap

Het is maar een idee, en er zullen nog heel wat alternatieve plannen zijn die de nieuwe directievoorzitter John van der Ent en zijn team gaan uitdenken. Voor hen mag La Place geen bijwagen zijn, maar een ijkpunt: het is de reddingsboei. Nu is V&D een middenklasser met een racemotor onder de kap; aan Van der Ent en de zijnen de schone taak om deze motor de auto te geven die het verdient.

 

Maar met gefrustreerde medewerkers die eenzijdig een loonoffer in de maag gesplitst krijgen, wordt ook het meest briljante business plan nog een hele klus. Wellicht dat La Place ook hier inspiratie kan verschaffen: een soort loyalty card voor medewerkers, waarbij ze op basis van hun prestaties iets extra’s verdienen. Belonen werkt immers beter dan bestraffen…

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN