“Vaste plek verworven”
Vorig jaar haalden de online retailers een extra omzet van 42 procent per week tijdens de periode vlak voor Sinterklaas. Dit jaar stijgt dat al naar 47 procent, wat neerkomt op een bedrag van 45 miljoen euro extra weekomzet in de vijf weken tot aan Sinterklaas. De gemiddelde online weekomzet komt zo uit op 140 miljoen euro voor die periode, blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research.
In de lijst van verwachte verkoopstoppers voor Sinterklaas staan de klassieke cadeaus, zoals Lego, Playmobil, videogames en ander speelgoed, maar ook tablets en smartphones staan blijkbaar hoog op het verlanglijstje voor de Sint.
“Webwinkels doen het weer erg goed tijdens de Sinterklaasperiode. Het online kanaal heeft voor de Sint een vaste plek verworven als aankoopkanaal. De Sint bestelt de cadeaus graag vanuit zijn stoomboot. Met zijn smartphone en tablet is hij 24/7 online en kan hij gemakkelijk en snel zijn aankopen doen”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
Bijna een derde van de online retailers verwacht dat wel de consument in de komende jaren zijn aankopen zal verschuiven van Sinterklaas naar Kerstmis. De prognose voor Kerstmis zal vlak voor de feestdag worden vrijgegeven.