Gebruikers én gebruik nemen fors toe
Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Intomart GfK, die zijn gepubliceerd in het jaarlijkse onderzoek Trends in Digitale Media. In december 2011 stond de teller voor wat betreft het aantal tabletgebruikers nog op 1,7 miljoen.
Niet alleen het aantal gebruikers groeit fors, dit geldt ook voor het gebruik zelf. Intussen zegt 73 procent de tablet één of meer keer per dag te gebruiken, vooral thuis (96%). De tablet wordt daarbij in toenemende mate ingezet om televisie te kijken, radio te luisteren of het nieuws via websites of apps te volgen.
Apple-fans blijven het fanatiekst
De iPad van Apple is met afstand de marktleider in Nederland, voor de Android-bezitters op plaats twee. Ten opzichte van andere merken tablets zijn gebruikers van de iPad bovendien veel actiever. Zo downloaden ze gemiddeld twee keer zo veel apps als bezitters van een tablet van een ander merk. YouTube is de meest gedownloade app.
Ook het aantal bezitters van smartphones blijft toenemen. In de afgelopen zes maanden is het aantal bezitters toegenomen van 5,4 miljoen naar 6 miljoen. IPhone-bezitters downloaden daarbij gemiddeld drie keer zo veel apps als bezitters van smartphones met andere besturingssystemen.
De opmars van de tablet en de smartphone zijn een indicator dat Nederlanders steeds vaker op andere manieren gebruik maakt van internet dan achter de pc of laptop. Dat betekent dat de druk voor webwinkels om te site te optimaliseren voor mobiel gebruik toeneemt.