“Nog veel meer mogelijk online”
Dat zegt Adriaan Thierry, die binnen Albert Heijn verantwoordelijk is voor marketing en e-commerce, in een vraaggesprek met De Volkskrant. Uit de jaarcijfers van moederconcern Ahold blijkt dat de webomzet van Albert.nl in Nederland, Peapod in de VS en non-foodverkoper Bol.com gezamenlijk inmiddels 1,1 miljard euro bijdraagt aan de jaaromzet van het concern. Voor het komende jaar verwacht Ahold-topman Dick Boer ook dat online de snelste groeier zal zijn.
Volgens Thierry is er in de toekomst nog veel meer mogelijk binnen de websupermarkt, die ondertussen gewoon als AH.nl actief is in Nederland. Op termijn zal het assortiment bijvoorbeeld veel groter worden dan in de supermarkten van het concern. Daarbij noemt de marketeer speciale pasta’s, glutenvrije producten, speciale olijfolies en natriumarme producten als voorbeeld. In de winkels zullen deze assortimenten niet groot worden, maar online zijn er geen beperkingen van ruimte.
Albert Heijn denkt ook aan het bieden van oplossingen in plaats van enkel het leveren van boodschappen, bijvoorbeeld door het generern van boodschappenlijstjes voor de klant. “Als je elke week drie pakken melk gebruikt, kunnen wij het toch op je boodschappenlijstje zetten?” De komende twee jaar begint Albert Heijn ook online met het bieden van dag- en weekmenu’s, die volledig zijn afgestemd op de smaak- en dieetwensen van de klant en die inclusief recepten met één druk op de knop besteld kunnen worden.