Ruimte voor online acties
In fysieke verkooppunten kunnen leveranciers nog allerlei acties doen op de winkelvloer om hun verkoop te stimuleren en kunnen ze er zien hoe vaak de consument er hun product uit het rek haalt, maar online hebben leveranciers die ervaringen en mogelijkheden niet: webshops blijven voor hen een zwarte doos. Ahold wil die mogelijkheden nu wel bieden.
Webshops kunnen voor leveranciers immers erg interessant zijn: er zijn tonnen data te rapen over elke beweging die een klant maakt en bovendien ziet Bol.com dagelijks 820.000 mensen passeren, bijna dubbel zo veel als de grootste Nederlandse krant. De winkel is dus hét medium geworden om de consument te bereiken.
Ahold wil zijn online kanaal trouwens nog sterk uitbouwen: momenteel verkoopt het kanaal voor 1,4 miljard euro via het web, maar tegen 2017 moet dat zijn opgetrokken tot 2,5 miljard. De helft daarvan moet komen van Bol.com, dat nu aan 680 miljoen euro zit. Om de groei aan te zwengelen gaat Ahold de komende drie jaar 60 miljoen euro extra investeren in het kanaal.