De nieuwe topmanager gaat rechtstreeks rapporteren aan Sander van der Laan, COO bij Ahold Europe. ‘Ik ben verheugd over de komst van Roy Perticucci. Onder zijn leiding gaat het nieuwe e-commerceteam de komende periode een belangrijke bijdrage leveren’, zegt Van der Laan over de benoeming.
De nieuwe topmanager van Ahold werkte jarenlang bij Tesco, een van de succesvolste supermarktbedrijven in Europa op het gebied van e-commerce. Hij was onder meer verantwoordelijk voor de lancering van een aantal speciale webshops, waaronder Wine Warehouse. De online omzet van Tesco groeide tijdens het dienstverband van Pertinucci in vijf jaar tijd van 150 miljoen naar 1 miljard pond. De afgelopen periode was de manager werkzaam voor Dixons. Eerder was hij als consultant actief voor Accenture en de Boston Consulting Group.
Ahold beschikt met Peapod en Albert over de grootste websupermarkten in de Verenigde Staten en Nederland. De Nederlandse shop heeft echter al enkele jaren het marktgebied niet uitgebreid en is vooralsnog vooral beschikbaar in de grotere stedelijke gebieden. De uitrol van de websupermarkt ligt onder meer gevoelig bij franchisers, die het gevoel krijgen door hun eigen organisatie te worden beconcurreerd in hun eigen marktgebied. Intussen zijn er ook veel geruchten over mogelijke nieuwe initiatieven, waaronder experimenten met afhaalsupermarkten naar Frans en Brits voorbeeld. Ook sluiten analisten niet uit dat Albert Heijn in andere landen actief wordt met een websupermarkt, waaronder België en Duitsland.