Omgerekend 13,3 miljard euro in 24 uur
Gisteren was het 11 november. In China betekent dat al sinds de jaren negentig ‘Singles Day’. Wat oorspronkelijk een soort Valentijnsdag was voor singles, groeide uit tot een 24 uur durend online kortingenwalhalla voor alle Chinezen, sinds Tmall.com, een van de internetplatformen van Alibaba, die dag in 2009 ‘claimde’ (en er zelfs een copyright op nam).
Ook dit jaar kochten miljoenen Chinezen zich te pletter bij Alibaba: na acht minuten hadden ze al één miljard euro gespendeerd, na een halve dag ging het verkooprecord van vorig jaar – toen zo’n 9,3 miljard dollar – aan diggelen en na 24 uur had de internetreus voor een duizelingwekkende 14,3 miljard dollar (of omgerekend zo’n 13,3 miljard euro) verkocht. Ter vergelijking: dat is méér dan de 12,5 miljard dollar die Facebook in een heel jaar binnenrijft.
Vooral baby-artikelen, Nike-schoenen en Levi’s-jeans waren in trek, zo meldde Alibaba. De meeste aankopen werden volgens het bedrijf trouwens met de smartphone gedaan.