Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.
Sterke groei op internationale markten
De totale omzet ging met 56% de hoogte in naar 50,18 miljard yuan (6,4 miljard euro). Daarmee deed Alibaba het een stuk beter dan de verwachtingen van analisten. Ook de winst zette in het eerste kwartaal een forse stap voorwaarts en verdubbelde zelfs bijna naar 14 miljard yuan (2,3 miljard euro). Die winst wordt wel volledig gehaald uit de online verkoop, want de andere segmenten maken voorlopig nog verlies. Dat is voornamelijk te wijten aan grote investeringen in marketing.
De omzet van e-commerce, de belangrijkste divisie goed voor 85% van de totale omzet, steeg met 58% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘cloud computing’ was de groei zelfs 96% en ook in de andere divisies was er sprake van een flinke omzetgroei.
73% van de omzet wordt nog steeds gehaald in de thuismarkt China, maar daar is de groei wel beduidend lager dan op de internationale markten. In het buitenland steeg de omzet van Alibaba met 136%, terwijl dat in China ‘slechts’ +57% was. Die sterke stijging op andere markten is vooral te danken aan de groei van AliExpress en Lazada.