Jet.com wordt webwarenhuis voor abonnees
Jack Ma blijkt te hebben deelgenomen aan de recente kapitaalronde waarmee de Amerikaanse start-up Jet.com in februari zo’n 140 miljoen dollar heeft opgehaald bij diverse investeerders. Hoeveel Alibaba daarvan voor zijn rekening heeft genomen, is een goed bewaard geheim.
Jet.com profileert zich als een directe uitdager van Amazon, maar hanteert wel een totaal ander verdienmodel, namelijk dat van “marktplaats voor abonnees”. Jet.com wil enkel geld verdienen aan abonneegelden (49,99 dollar per jaar), niet aan winstmarges op de verkoop, en stelt abonnees daardoor prijzen in het vooruitzicht die 10 tot 15% lager liggen dan bij “andere onlinespelers”, om Amazon niet bij naam te noemen. Bedenker van Jet.com is Marc Lore, de man die eerder Quidsi – het bedrijf achter Diapers.com – voor 540 miljoen dollar verkocht aan… Amazon.
Met Jet.com erbij heeft Alibaba nu twee ijzers in het vuur om Amazon te gaan beconcurreren, want eerder lanceerden de Chinezen ook al 11main.com, hun eigen Amerikaanse internetwarenhuis.
63% meer mensen in één jaar tijd
Intussen heeft Jack Ma wel een algehele wervingsstop afgekondigd in zijn eigen bedrijf: “Alibaba is te snel gegroeid… Dit jaar komt er niet één persoon bij”, zo laat Ma weten. Vertrekkers zullen wel worden vervangen, maar extra aanwervingen komen er niet. Eerst moet de “hele organisatie efficiënter” werken, zei de stichter op de bedrijfsblog.
De Chinese internetreus zag zijn werknemersbestand het voorbije jaar met liefst 63% stijgen tot 34.081 mensen. Volgens Ma zou Alibaba op dit moment eigenlijk ‘maar’ 30.000 medewerkers in dienst mogen hebben.