Amazon heeft in een beperkt aantal locaties Amazon Pay Places gelanceerd. Daarmee kunnen gebruikers van de mobiele app van Amazon op fysieke locaties bestellingen plaatsen en meteen afrekenen.
TGI Fridays
De primeur is weggelegd voor restaurantketen TGI Fridays, waar klanten in zes Amerikaanse steden het menu kunnen bekijken via de app. Vervolgens kunnen ze meteen een bestelling plaatsen en die ook afrekenen. De bestelling kan daarna opgehaald worden in het restaurant van TGI Fridays.
Amazon lijkt zo de strijd verder aan te willen gaan met PayPal, dat al langer aan de haal gaat met het marktaandeel van kredietkaarten en andere betaalmiddelen door eenvoudige betalingen via de app aan te bieden. Het grootste voordeel van Amazon is dat het niet vraagt om een extra app in gebruik te nemen en dat in de Verenigde Staten ongeveer driekwart van de smartphonebezitters de app al op zijn telefoon zou hebben staan.
Whole Foods
Het wil de service ook niet beperken tot restaurants, maar verder uitbreiden naar alle mogelijke vormen van offline retail. De kans is niet onbestaande dat klanten van Whole Foods binnenkort hun bestelling zo gewoon rechtstreeks via de app van Amazon kunnen plaatsen en ook andere partners van Amazon zullen ongetwijfeld volgen in de toekomst. Fysieke retailers zullen zo binnenkort nog een extra knop kunnen plaatsen bij de betaaloplossingen.
Dat Amazon de concurrentie aangaat met PayPal wordt duidelijk aan de hand van de tarieven die het hanteert. Het vraagt 2,9 procent plus 30 cent per transactie, net als PayPal. In de online wereld zijn er al langer retailers die gebruik maken van Amazon Pay om hun klanten te laten afrekenen.