Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.
Grootste in mode…
Met een omzet van 5,6 miljard euro, liefst 22% meer dan het jaar voordien, groeit Amazon dubbel zo snel als de totale Franse e-commercemarkt, die er met 11% op vooruitging. Met dank aan de naar schatting 19 miljoen Fransen die vorig jaar minstens één keer iets kochten op Amazon, ook alweer een miljoen erbij. Voor een goed begrip: Amazons marktaandeel van 18,9% omhelst zowel de verkopen voor eigen rekening (10,8%) als die voor derden via zijn marktplaats (8,1%).
Amazon groeit niet alleen dubbel zo snel als de Franse onlinemarkt, het heeft ook een comfortabele voorsprong op het nummer twee, Cdiscount. Dat internetfiliaal van Groupe Casino moet het stellen met een marktaandeel van 8,2%. VentePrivée haalt brons. Daarna volgen Showroomprivé, Fnac, Darty, Boulanger, La Redoute, Zooplus en eBay.
Opmerkelijk: Zalando is niet te vinden in de top 10. De Duitsers stranden op plaats 11 en kunnen (nog) niet op tegen Amazon, dat in de modesector online met naar schatting 10 miljoen bestellingen de populairste webwinkel van Frankrijk is.
…maar overklast in voeding
In één domein lopen de Amerikanen flink achterop: in de verkoop van voeding en dagelijkse gezinsaankopen. Daar is Amazon zeven keer kleiner dan E.Leclerc. Voor die producten doen de Fransen nog altijd liever een beroep op de ‘Drive’-afhaalpunten van hun vertrouwde E.Leclerc, Carrefour, Casino en dergelijke.
Al zijn de Amerikanen niet van plan om zich nog lang de (Franse) kaas van het (Frans) brood te laten eten: de recente deal met Monoprix spreekt op dat vlak boekdelen.